کم کاری تیروئید و غیره [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که دوستم برای تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس به خوبی استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم. حجم من در حال افزایش است و وزن خاصی را احساس کردم.

و وحشتناک ترین لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسم من خستگی مداوم ادامه دهید تا حتی صبح که چشم باز می کنم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود. یا انگار تا صبح بیل می زد.

جالب بود که تمام زندگی ام با آن روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل کننده باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و آزمایش تیروئید انجام دهم. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را نیز به علائم اضافه کنم.

خواهرم درست از آب بیرون آمد.

مشکل این پروانه کوچک است که درست جلوی گردنش نشسته است. فریب کوچکی آتشی را که بیش از حد می سوزد و احساس سلامتی و طراوت می کنید ، یا از این احساسات خوب محروم نکنید ، نکنید.

اگر دائماً خسته ، خسته و با همه احساسات متناقض خود دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با کم کاری تیروئید آشنا شوید.

مهم است بدانید که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غدد هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

تعادل متابولیسم بدن ما و واکنش های شیمیایی به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از طرف دیگر ، آنها همچنین تأثیرات فوق العاده ای در تنظیم عملکردهای مهم مانند دمای بدن و ضربان قلب دارند. این مانند این است که فرمان زندگی می دهیم ، نه اینکه تسلیم اعضای خود شویم (1).

اما زمان هایی وجود دارد این غده کند شده و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. قرار گرفتن در معرض یک اختلال خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید. هدف عادی سازی عملکرد تیروئید است) ( که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی تیروئید برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید و بارداری برخی از شرایطی هستند که غده تیروئید را تضعیف می کنند (2). ما فقط استراحت می خواهیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، اما این پروانه کوچک را به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی کند. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی در آرامش بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن کنار بیایید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با ما در مورد بایدها و نبایدهای غذاهای وستون تیروئید صحبت کنید. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی باز دارد.

  • ابتدا آب تمیز را در دستان خود بریزید. هیچ رژیم ثابت برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. یک رژیم متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را برای بدن شما فراهم می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را به خاطر کاهش وزن سرزنش نکنید. با این حال ، کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک بیماری تیروئید است که در آن بدن ما هورمون های مورد نیاز خود را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را با استفاده از لپ تاپ یا برنامه ثبت کنید.
  • اگر افزایش وزن شما بسیار کند است و احساس می کنید لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، 250 کالری در روز را کاهش دهید. با این حال ، اگر افزایش وزن سریعتر و محسوس تری مشاهده کردید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین کم چرب بخورید. برای حفظ رژیم متعادل ، باید بدانید که چقدر پروتئین در روز مصرف می کنید. این به این دلیل است که پروتئین عناصر ضروری مورد نیاز برای بسیاری از عملکردهای بدن را فراهم می کند (5). به همین دلیل من پروتئین بدون چربی می خورم زیرا کالری کمی دارد و کنترل کالری مورد نیاز را آسان تر می کند (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل هستند. اطمینان از این که آنها در رژیم غذایی شما گنجانده شده اند به شما کمک می کند کالری کمتری مصرف کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مطمئن شوید که متعادل است. غلات کامل 100٪ مکمل کامل و مغذی رژیم غذایی شما است. از آنجا که حاوی تمام قسمت های غلات کامل است ، از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف حبوبات را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد خوردن سویا برای کم کاری تیروئید وجود دارد. با این حال ، هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای برای حذف کامل آنها از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). از آنجا که سویا اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، حذف آن دشوار است (9). بنابراین ، محدود کردن میزان مصرف شما بهتر و کافی تر است.غذاهایی که دارای مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند شامل ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و شیر سویا هستند (10).

  • مواد معدنی زیادی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود بررسی کنید. یدده گرم سلنیوم و روی سه عنصر ضروری برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد. (11) اگر کمبود ید دارید ، از نمک های یدید در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن ، میگو) ، لبنیات و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عامل همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است. فعال شدن هورمون تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین ، توصیه می شود از تخم مرغ کامل استفاده کنید (زیرا زرده غنی از ید و سلنیوم است و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو ، ماهی و اکثر میوه ها (انواع توت ها ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، غذاهای محدود و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند منجر به مسمومیت و آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه حرفه ای استفاده نکنید. می تواند روی بوم بیفتد.

  • تروژن کلر ترکیبی است که به غده تیروئید در ماهیان خسته آسیب می رساند. در واقع گواتر با عملکرد طبیعی غده تیروئید تداخل دارد.

جالب است بدانید که نام این ترکیب از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان سختی مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای مبتنی بر سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت لازم است مصرف این مواد محدود شود.

  • با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا برای مدت طولانی از لیست مواد غذایی حذف می شود. همه می دانیم که این غذاها کالری بسیار بالایی دارند و افزایش وزن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم کم کاری تیروئید :

  • استراحت زیاد را فراموش نکنید. این به این دلیل است که خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. به عبارت دیگر ، هنگام خوردن غذا به آنچه می خورید توجه کنید. این به کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از بین ببرید. کاهش استرس وزن شما را ثابت و سالم نگه می دارد.
  • به طور متوسط ​​می توانید کربوهیدرات خود را کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. این به این دلیل است که کمبود کربوهیدرات سطح هورمون تیروئید را کاهش می دهد.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش نحوه صلح آمیز با کم کاری تیروئید را با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، در اینجا به ما اطلاع دهید تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید