مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


درک خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان بر اساس یک ترکیب غذایی متعادل و متعادل عمل کرده است. متأسفانه رژیم هایی هستند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی با مصرف محدود کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماری های مختلف شود که برخی از آنها عبارتند از: مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید. این امر در رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد ناکافی روده

بدن ما برای عملکرد صحیح روده به حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول الیاف محلول در آب و دسته دوم انواع نامحلول در آب هستند. فیبر نامحلول در کاهش تولید مدفوع و زمان دفع نقش اساسی دارد. رژیم کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارد که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی خود قرار دهید که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را به مصرف مقادیر زیاد پروتئین حیوانی که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذاها باعث افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که دیواره عروق را سخت کرده و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد کربوهیدرات خطر سفت شدن ، انسداد و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی کربوهیدرات های حاوی 10 تا 15 درصد پروتئین ، 65-55 درصد فیبر و 35-25 درصد چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تراکم استخوان کاهش می یابد. از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه شما بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم می تواند برای مدت طولانی حفظ شود. افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل از همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که کالری مورد نیاز بدن را در دراز مدت از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​کاهش توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. وقتی سعی می کنید در مدت زمان کوتاهی وزن خود را کاهش دهید ، ماهیچه های خود را از دست می دهید. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند نتایج مشابهی را به همراه دارند.

6- کمی ورزش

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. آنها منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. وقتی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می کنید ، ماهیچه ها و کبد شما مقدار کمی گلیکوژن تولید می کنند که منجر به کاهش عملکرد ماهیچه ها و ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی برای ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی آزاد شود. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباض و انبساط جزئی ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی ATP هستند و در غیاب کربوهیدراتها از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و به همین دلیل است که احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منبع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی مورد نیاز برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات. آنها مورد تأیید نیستند و انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند زیرا عضلات و مغز شما فاقد انرژی هستند ، ضعیف ، خسته هستند و نمی توانند ورزش کنند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی کافی باشند و فرد ضعیف ، خسته یا گرسنه نباشد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه نکات اساسی در مورد تغذیه ، میزان و نحوه خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر رژیم درمانی و رژیم درمانی اصفهان برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید