توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


به این میگن ویروس کرونا ویروس کوئید 19
این نه تنها در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان اختلال ایجاد می کند ، بلکه در اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران نیز اختلال ایجاد می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی خود را محدود کنند.

توصیه می شود تا آنجا که ممکن است برنامه های سفر و بازدید از نوروز را به تعویق بیندازید. با این حال ، اگر گردهمایی های خانوادگی کمی وجود داشته باشد ، بهتر است توصیه ای دریافت کنید. تغذیه برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از آن ، این روزها از موارد زیر استفاده کنید:

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروز را معرفی می کنیم.

میوه:

اگرچه میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند.

1. حاوی آنتی اکسیدان های مختلف است و آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری ها و تاخیر در اثر پیری بر بدن خنثی می کنند. (اثر ضد پیری)

2. غذاهای این گروه معمولاً بدون آماده سازی و پخت مصرف می شوند ، بنابراین از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید بسیار ناچیز است.

3. انرژی کمی. البته آنها حاوی انرژی هستند و این باور رایج که “میوه ها وزن نمی گیرند” اشتباه است و این 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی در هر 100 گرم میوه است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، جزو میان وعده ها یا غذاهای ناخواسته طبقه بندی نمی شوند و بیشتر خواصی را که برای خانواده میوه ها توصیف شده است ، دارند. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که میوه خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارد. به همین دلیل خوردن بیش از حد مانند آجیل از مزایای افزایش وزن برخوردار است.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در وجود مواد مغذی و ویتامین ها نهفته است و این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. از آنجا که کالری بالایی دارد ، استفاده از این گروه غذایی کالری بالایی را برای بدن تأمین می کند ، بنابراین باید آن را به درستی محاسبه کرده و در بخش غذایی روزانه گروه پروتئین قرار دهید.

2. میزان بالای سدیم. اگرچه این غذاها به طور طبیعی سدیم بالایی ندارند ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند مناسب نیست.

3. مصرف آجیل مشکلی ندارد زیرا بسیاری از خواص آجیل مربوط به چربی های اشباع نشده است. با این حال ، روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، 9 کیلو کالری انرژی در گرم دارند.

4- تمدید دوره نگهداری می تواند نوع روغن را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آن بکاهد.

5- اگر در نوروز یکی از آن مصرف زیاد آجیل ها هستید ، باید از خوردن سایر غذاهای گروه پروتئینی: گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات محتاط باشید.

خوراک مختصر

افرادی که از نوروز اضافه وزن پیدا کرده اند معتقدند که شیرینی ها عامل شماره یک هستند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد نانوایی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین رویداد مهم در غذاهای زیر شده است:

1. این غذاها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن هستند.

2. کمبود سبوس باعث افزایش شدید قند خون شما پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت باعث می شود تا مدت کوتاهی پس از مصرف این غذاها احساس گرسنگی کنید.

3. سبوس مقدار زیادی آب جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس مقدار غذا در معده را کاهش داده و عبور غذا را از روده ها کند می کند و در نتیجه یبوست ایجاد می کند.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. کمی شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، در صورت مصرف طولانی مدت ، بدن شما ممکن است ویتامین های مورد نیاز برای کالری دریافتی را دریافت نکند و از سوء تغذیه رنج ببرد. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

به یاد داشته باشید که روزانه حداقل 3 وعده غذایی اصلی (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در دوره Now Rouge ، توصیه می شود رژیم غذایی را طبق معمول تنظیم کنید و از رژیم غذایی متعادل آجیل و آجیل به عنوان میان وعده استفاده کنید. با این حال هر مقدار غذا می تواند در هر وعده اصلی گنجانده شود. کاهش. او به ویژه شام ​​بسیار کوتاه می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین وعده های غذایی است ، به ویژه برای سلامتی و رفاه مردم. در روزهای تعطیل ، خوب است که زود بخوابید و صبح با طراوت از خواب بیدار شوید تا صبحانه ای کامل داشته باشید که شامل نان ، شیر ، پنیر و گردو به مقدار مناسب است. بهتر است در صورت امکان از کره ، خامه و دوغ خودداری کنید و صبحانه متنوعی با استفاده از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی تهیه کنید.

توت ، کشمش و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر نمی توانید در مهمانی از میوه صرف نظر کنید ، بهتر است از مصرف این مواد با صبحانه (حتی با چای) خودداری کنید.

– از آنجا که مصرف قند در ایام تعطیل زیاد است ، مصرف قند را با چای تا حد امکان محدود کنید.

هرم راهنمای غذا مصرف 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. به دلیل در دسترس بودن زیاد میوه ها به طور کلی در ایام نوروز ، مصرف مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید.

– اگر شیرینی می خورید باید سهم نان و برنج را در وعده غذایی خود کاهش دهید. در این شرایط ، خوردن سالاد یا سبزیجات همراه با غذا نه تنها به شما احساس سیری می دهد ، بلکه از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری می کند.

– در مورد میزان خوردن شیرینی و شکلات در روز و میزان آجیل که مصرف می کنید ، قاطعانه تصمیم بگیرید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

شما می توانید با کدو مغذی و کم کالری ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذای عالی تهیه کنید.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در طول نورروژ یکی از مضرترین عوامل برای سلامتی شما است.
از طرفی نوشیدن آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند هر مورد دیگر ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. در کودکان امروزی ، مصرف زیاد شیرینی ، شیرینی و شکلات باعث اختلالات گوارشی مانند درد شکم ، تهوع و استفراغ می شود و گاهی اوقات در وعده های اصلی آنها اختلال ایجاد می کند.

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین توصیه می شود 2-3 ساعت از غذای اصلی فاصله بگیرید و کمتر مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. جای تعجب نیست که ما تمایل داریم هر چند دقیقه یکبار شیرینی را روی میز بخوریم.
من شیرینی می خورم.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید