استایل کژوال چیست؛ چگونه یک استایل کژوال شیک و کاربردی داشته باشیم؟


استایل کژوال که در واقع نوعی درس کد (Dress code) یا کد پوششی هم محسوب می‌شود سبکی انعطاف‌پذیر برای لباس پوشیدن است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های مختلف راحت و در عین حال شیک و جذاب لباس بپوشید. در این مطلب ضمن تعریف این استایل به المان‌ها و شاخص‌های مهم در سبک کژوال می‌پردازیم و پس از آن آیتم‌های رایج در سبک کژوال مردانه و زنانه را برایتان توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

استایل کژوال چیست؟

استایل کژوال (casual) سبکی از لباس پوشیدن برای موقعیت‌های روزمره است. در این استایل راحتی و انعطاف‌پذیری حرف اول را می‌زند و مجموعه‌ی گسترده از لباس‌ها مانند انواع تی‌شرت، سوییشرت، هودی، بلیزر، پیراهن و… را در بر می‌گیرد که وجه مشترک همگی‌شان راحتی و آسودگی در پوشش است.

یکی از روزهای عادی خود را تصور کنید: روزی که قرار است صبح تا عصر به سر کار بروید، بعد از آن کمی پیاده‌روی کنید و سپس به دورهمی با دوستانتان در یک کافه بروید. سبک کژوال برای شما این امکان را فراهم می‌آورد که برای تمامی این موقعیت‌ها یک دست لباس راحت و در عین حال شیک و آراسته به تن داشته باشید.

اگر عکس استایل کژوال را در گوگل سرچ کنید تصویر افرادی با لباس‌های معمولی یا اسپرت را خواهید دید؛ باید به خاطر داشته باشید که استایل ورزشی یا اسپرت و کژوال با یکدیگر تفاوت‌ دارند، اما در سبک کژوال بسیاری از المان‌های استایل اسپرت مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال یک شلوار جاگر پارچه‌ای یک آیتم اسپرت است که در سبک کژوال هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما آیتم‌های کژوالی مثل کت‌های تک یا کفش‌های آکسفورد یا لوفر در واقع برای استایل اسپرت مناسب نیستند.

سبک کژوال اسمارت چیست؟

کژوال اسمارت

سبک کژوال اسمارت را در واقع می‌توان مابین سبک کژوال و استایل رسمی تعریف کرد. در این استایل شما لباس‌های راحت می‌پوشید، اما در عین حال استایلتان کاملا شیک است و برای موقعیت‌های نیمه‌رسمی مانند میهمانی‌های عصر، دورهمی و حتی جلسات کاملا آماده‌اید. همان‌طور که از نامش مشخص است در سبک کژوال اسمارت شما آیتم‌های کژوال‌تان را به سبکی هوشمندانه با یکدیگر ترکیب می‌کنید.

استایلی را تصور کنید که در آن شما یک پیراهن مردانه و یک پلیور هماهنگ با یکدیگر را به تن کرده‌اید، روی آن یک کت تک سبک پوشیده‌اید و یک شلوار کتان راسته و یک نیم‌بوت چرمی راحت اما شیک استایل شما را تکمیل می‌کنند. در این حالت استایل شما یک استایل کژوال اسمارت خواهد بود که برای انواع موقعیت‌ها مناسب است.

استایل کژوال اسمارت

ویژگی‌های استایل کژوال

  • راحتی یکی از اصول مهم در سبک کژوال است؛ بنابراین جنس پارچه‌هایی که برای پوشاک کژوال استفاده می‌کنید باید بادوام و در عین حال راحت باشند. پارچه‌های نایلونی یا پارچه‌های ضخیم و زمخت چندان مناسب استایل کژوال نیستند؛ زیرا در آن‌ها احساس راحتی نخواهید داشت.
  • پوشاک کژوال باید خاصیت کشسانی داشته باشند تا زمانی که در دوخت لباس مورد استفاده قرار گرفتند مانع از حرکت آسان دست و پای شما نشوند. چراکه شما قرار است لباس‌های کژوال‌تان را در زمان‌های طولانی به تن داشته باشید. پارچه‌های نخ پنبه، کتان، جین و پارچه‌های کش‌باف بهترین پارچه‌ها برای استفاده در سبک کژوال هستند.
  • به سایز لباس‌ها در سبک کژوال توجه کنید. اگر لباس‌هایتان خیلی تنگ یا گشاد باشند، احساس راحتی نمی‌کنید و نمی‌توانید مدت طولانی آن‌ها را بر تن داشته باشید.
  • در انتخاب لباس‌های کژوال به فرم بدنتان هم توجه کنید تا بتوانید بهترین آیتم‌های کژوال را مطابق با فرم بدنتان انتخاب کرده و عالی به نظر برسید.
  • لباس‌هایی که برای سبک کژوال استفاده می‌کنید باید قابلیت مناسبی برای شست‌وشو داشته باشند چرا که شما قرار است از این لباس‌ها زیاد استفاده کنید؛ بنابراین با توجه ‌به نوع دوخت لباس و نوع پارچه لباس‌هایی را انتخاب کنید که بعد از شست‌وشوی زیاد تنگ یا گشاد نشوند.

استایل کژوال

  • در سبک کژوال قرار است راحتی و آسودگی شما مهم‌ترین فاکتور باشد، اما به این معنی نیست که شلخته باشید و هر جوری که خواستید آیتم‌هایتان را با هم بچینید. با توجه به این که استایل شما قرار است برای موقعیت‌های متعددی مناسب باشد باید به هماهنگی بین آیتم‌ها و رنگ‌ها در استایلتان توجه کنید. برای این که کارتان ساده‌تر باشد، بیشتر آیتم‌هایتان را می‌توانید از پالت‌های رنگی خنثی انتخاب کرده و آن‌ها را با دیگر رنگ‌ها ترکیب کنید چراکه رنگ‌های خنثی با بسیاری از دیگر رنگ‌ها به‌خوبی ترکیب می‌شوند؛ رنگ‌هایی همچون طوسی و خاکستری، خانواده بژ و کرم، سفید و مشکی.
  • این که از رنگ‌های بولد یا طرح‌های شلوغ در استایل‌تان استفاده کنید یا نه بستگی به سلیقه‌ی شخصی شما دارد. راحتی در استایل کژوال تنها به آسودگی فیزیکی منحصر نمی‌شود بلکه ذهنتان هم باید آسوده باشد. اگر لباس‌هایی انتخاب کنید که با رنگ‌های بولد یا طرح‌های خیلی شلوغ جلب توجه می‌کنند، ممکن است خودتان به لحاظ ذهنی احساس آرامش نکنید مگراین‌که روحیه‌ی جسورانه‌ای داشته باشید.

استایل کژوال

تفاوت استایل کژوال و مینیمال

راحت بودن و کیفیت پوشاک مواردی هستند که هم در استایل کژوال و هم در استایل مینیمال مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با این وجود استایل کژوال و مینیمال با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در استایل مینیمال سادگی الگوهای دوخت و پارچه‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که در مینیمالیسم پیچیدگی‌های بصری جایی ندارد. بنابراین در این استایل پارچه‌هایی با طرح‌های شلوغ و رنگ‌های بولد استفاده نمی‌شود. در حالی که در استایل کژوال شما این محدودیت را ندارید و هر آیتمی که راحت و بادوام باشد و بتواند در موقعیت‌های کژوال و غیررسمی پوشیده شود، می‌تواند با هر رنگ و طرحی در استایل کژوال مورد استفاده قرار گیرد.

استایل کژوال زنانه

تی‌شرت یکی از بیسیک‌ترین آیتم‌ها در سبک کژوال است. تیشرت‌ها از پارچه‌های کشی تولید می‌شوند و کاملا راحت‌اند. برای داشتن یک ست کژوال جذاب چندین رنگ مختلف تی‌شرت یا تاپ‌های راحت با رنگ‌های متنوع در کمدتان داشته باشید و آن‌ها را به تنهایی همراه شلوارها یا دامن‌های کژوال ست کنید یا در استایل‌های لایه‌لایه با کت، مانتو یا شومیز بپوشید. بلوزهای ساده با دوخت‌های راحت و شومیزهای کژوال با پارچه‌های سبک هم جزو آیتم‌هایی هستند که می‌توانند برای لایه‌ی بیس در سبک کژوال مورد استفاده قرار بگیرند.

استایل کژوال زنانه

بلوز آستین بلند زنانه سرژه مدل 203453

هودی، سویشرت، پلیور و وست‌های کشبافت جزو آیتم‌های کژوالی هستند که می‌توانید در فصل‌های سرد سال به عنوان لایه‌ی میانی بپوشید. برای لایه‌ی بیرونی انواع بلیزر، کت جین، مانتوهای کژوال و راحت، انواع شگت، کاپشن‌ها و جلیقه‌های پافر، ترنچ کت و پالتو دیگر آیتم‌های رایج برای لایه‌ی بیرونی در استایل‌های کژوال هستند.

آیتم‌هایی مانند کت‌های بلند، ترنچ کت‌ها و یا پالتوهای بلند جزو آیتم‌هایی هستند که می‌توانند هم برای استایل کژوال و هم برای استایل رسمی مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال شما یک پالتوی بلند کمردار فوتر دارید که اگر آن را با شلوار پارچه‌ای رسمی و کفش‌های پاشنه‌بلند ست کنید یک استایل رسمی شیک را خواهد ساخت و اگر آن را با شلوار جین و کفش‌های بدون پاشنه کژوال ست کنید یک استایل کژوال اسمارت جذاب را به وجود می‌آورد.

استایل کژوال زنانه

کت زنانه سرژه مدل  لمه دار کد 212242 رنگ مشکی

شلوارهای جین یکی از بهترین آیتم‌ها برای استایل کژوال هستند. در زمان انتخاب شلوار جین به ‌راحتی شلواری که انتخاب می‌کنید توجه کنید چرا که در این استایل هدف راحتی و آسودگی شماست؛ شلواری را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با آن پیاده‌روی کنید و در طی ساعت‌های طولانی به فعالیت‌های روزمره‌تان بپردازید. انواع شلوارهای جین مانند مام استایل، راسته، کلاسیک، دم‌پا‌گشاد، بگی و… در بازار وجود دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی شخصی و فرم اندامتان آن‌ها را انتخاب کنید.

علاوه بر شلوارهای جین، شلوارهای کتان و نخی و همچنین دامن‌های کوتاه و بلند نخی، کتان و جین با مدل‌های راسته، خمره‌ای، پلیسه و… هم گزینه‌های خوبی برای سبک کژوال روزمره هستند. شلوارهای ورزشی را هم می‌توانید در استایل کژوال روزمره به کار ببرید و آن‌ها را با تیشرت‌ها و تاپ‌های مختلف و کفش‌های کتانی ست کنید و استایلی کژوال و جذاب داشته باشید.

شلوار زنانه سرژه مدل 208300 رنگ شکلاتی

کفش‌های تخت بدون پاشنه با جنس‌های بادوام و راحت بهترین آیتم‌ها برای استایل کژوال زنانه هستند با این وجود اگر می‌خواهید در استایل کژوال هم کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشید به سراغ کفش‌های پاشنه‌بلندی بروید که پاشنه‌های مکعبی و متوسط دارند؛ کفش‌هایی که با آن‌ها بتوانید به راحتی پیاده‌روی کنید و اگر آن‌ها را در طولانی‌مدت به پا داشتید، پاهایتان دچار مشکل نشوند.

کفش زنانه چرم مشهد مدل J2520

اکسسوری‌ها را در استایل کژوال طوری انتخاب کنید که دست و پایتان را نبندند؛ مثلا استفاده از زیورآلات سنگین مانند گردن‌بندها یا دستبندهای چندلایه در استایل کژوال رایج نیست چرا که باعث می‌شود در موقعیت‌های روزمره و طی ساعات طولانی چندان راحت نباشید. برای انتخاب کیف هم انواع کیف‌های رودوشی، توت و دستی برای استایل کژوال مناسب است؛ اما کیف‌های مانند کیف کلاچ بیشتر برای موقعیت‌های رسمی و مجلس‌های میهمانی مناسب‌اند.

سویشرت زنانه آر اِن اِس مدل 103045-53

۴۶۰,۰۰۰

۲۹۹,۰۰۰

تومان

ست تی شرت و شلوار زنانه مادر مدل 312-54

۱,۱۹۰,۰۰۰

۵۳۵,۵۰۰

تومان

استایل کژوال زنانه در میهمانی و دورهمی

استایل کژوال زنانه در میهمانی

در میهمانی‌ها و مجالس علاوه بر راحتی باید شیک ‌بودن آیتم‌هایی که انتخاب می‌کنید را هم در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در میهمانی‌های غیر رسمی و نیمه‌رسمی به سبک کژوال لباس بپوشید بهتر است جنس پارچه‌هایی که انتخاب می‌کنید لوکس باشد و تزییناتی که در لباستان به کار رفته هم مینیمال و طرح لباس‌هایتان هم بیش از حد شلوغ نباشد. به هماهنگی و ترکیب رنگی لباس‌ها هم بسیار توجه کنید چرا که یک ترکیب رنگی چشمگیر و جذاب می‌تواند استایلتان را در عین سادگی و راحتی، بسیار خاص و منحصربه‌فرد جلوه بدهد.

به عنوان مثال می‌توانید یک پیراهن نخی ماکسی ساده انتخاب کنید و آن را با کفش‌های پاشنه‌بلند و جواهرات طلا ست کنید و بپوشید؛ یا یک بلوز حریری با سرشانه‌ی افتاده و توردوزی شده را با شلوار پارچه‌ای کلاسیک و راحت و کفش‌های پاشنه‌بلند پمپی ساده ست کنید و همراه با ست جواهرات مرواریدی بپوشید و جذابیت استایلتان را چند برابر کنید.

ترکیب تاپ‌ها و نیم‌تنه‌های زیبا، شومیز‌های خوش‌رنگ و گل‌دوزی شده‌ی حریر، در ترکیب با شلوار جین و کفش‌های پاشنه‌بلند هم یکی دیگر از ترکیب‌های کژوال و شیک است.

کراپ‌تاپ زنانه اچ اند ام مدل 1068609006

در میهمانی‌های رسمی و شب از شلوار و یا دامن جین استفاده نکنید. اگر می‌خواهید در این میهمانی‌ها شلوار به پا داشته باشید شلوارهای پارچه‌ای برایتان گزینه‌ی مناسبی هستند که می‌توانید آن‌ها را با آیتم‌های مناسب ست کنید و استایلی جذاب بسازید. دامن‌های کمرکشی هم جزو آیتم‌های کژوال زنانه محسوب می‌شوند که برای موقعیت‌های رسمی مناسب نیستند؛ بنابراین در مجالس این نوع دامن‌ها را نپوشید.

استایل کژوال زنانه در محل کار

برای خانم‌ها ترکیب مانتوهای کتی سبک و خوش‌دوخت به همراه شلوارهای پارچه‌ای همراه با کفش‌های تخت یا کفش‌های پاشنه مکعبی متوسط یک ترکیب مناسب و شیک کژوال است، علاوه‌براین ترکیب شلوار جین، شومیز ساده و مانتوی جلو‌باز گشاد نخی و ساده به همراه کتانی و یا کفش تخت یکی دیگر از ترکیب‌های مناسب و کاربردی محسوب می‌شود.

شلوارهای جذب و تنگ برای خانم‌ها در محل کار توصیه نمی‌شود چرا که استفاده‌ی طولانی‌مدت از شلوارهای تنگ، باعث بروز مشکلاتی برای خانم‌ها می‌شود.

استایل کژوال مردانه

برای استایل کژوال مردانه گستره ی متنوعی از آیتم‌ها را در اختیار دارید؛ اما برای لایه‌ی بیس تی‌شرت، پولوشرت و پیراهن‌های مردانه بهترین انتخاب هستند. بهتر است تی‌شرت را مطابق با فرم بدنتان انتخاب کنید به عنوان مثال اگر بدن گلابی‌شکل دارید تی‌شرت‌های جذب برای شما مناسب نیستند و بهتر است سراغ تی‌شرت‌های گشادتر بروید. تی‌شرت و پیراهن را می‌توانید در فصل‌های گرم و معتدل با انواع شلوارهای جین، شلوارهای کتان و یا حتی شلوارهای پارچه‌ای کژوال ست کنید.

استایل کژوال مردانه

پیراهن آستین بلند مردانه واتسونز مدل مخمل کبریتی کد 9443438

برای لایه ی میانی در فصل‌های معتدل و سرد انواع سویشرت، پلیور، ژاکت‌های کشبافت، وست بافت و هودی می‌توانند در سبک کژوال مورد استفاده قرار بگیرند.

پلیور مردانه مدل یقه گرد راه ریز

برای لایه‌ی بیرونی در فصل‌های معتدل کت‌های کژوال تک که پارچه‌های سبک دارند یا جلیقه‌های بهاره و پاییزه آیتم‌های مناسبی برای سبک کژوال مردانه هستند و برای فصل‌های سرد هم انواع کاپشن، ترنچ‌کت‌ها و پالتوهای کژوال برای استایل کژوال مردانه مناسب‌اند.

استایل‌های لایه‌لایه به شما کمک می‌کنند که یک استایل کژوال شیک و جذاب داشته باشید. در انتخاب لایه‌ها به هماهنگی رنگ‌ها دقت کنید و برای این که استایلتان جلوه‌ی مرتب‌تر و چشم‌نوازتری داشته باشد یک یا چند آیتم را طرح‌دار انتخاب کنید.

استایل کژوال مردانه

شلوارهای جین و کتان بهترین گزینه‌ها برای سبک کژوال مردانه هستند؛ شلوارهای پارچه‌ای اسپرت و کژوال مردانه هم می‌توانند برای این سبک مورد استفاده قرار بگیرند.

کفش روزمره مردانه چرم یلسان مدل جوزف کد GF-553-msk

۱,۹۸۵,۰۰۰

۱,۳۷۳,۱۰۰

تومان

کفش روزمره مردانه دانادل مدل 7725B503101

۱,۰۴۱,۰۰۰

۴۵۷,۸۰۰

تومان

در انتخاب کفش کژوال مردانه راحتی و دوام کفش را در نظر بگیرید؛ کفش‌های روزمره مردانه چرمی یا جیر مانند نیم‌بوت‌ها، کفش‌های لوفر و آکسفورد و همچنین انواع کتانی‌های مردانه برای سبک کژوال مناسب‌اند.

تی شرت کلاه دار مردانه به رسم مدل طهران کد 9165

۱۶۹,۵۰۰

۱۳۴,۶۰۰

تومان

شورت مردانه مدل پادار نخ رنگ مشکی

۱۷۵,۰۰۰

۱۴۸,۷۵۰

تومان

استایل کژوال مردانه در محل کار

این که در محل کار چه استایلی داشته باشید بستگی به نوع شغلتان دارد؛ اگر در فضاهای دفتری کار می‌کنید و لباس فرم نمی‌پوشید، رنگ‌های روشن و ساده گزینه‌ی بهتری برایتان هستند چرا که در طولانی‌مدت و ساعات طولانی کار باعث خستگی یا آزار چشم‌هایتان نمی‌شوند.

برای آقایان شلوارهای کتان و جین به همراه پیراهن‌های روشن طرح‌دار یا ساده یک ترکیب موجه و راحت است و می‌توانید با انتخاب رنگ‌های مناسب و هماهنگ استایل‌تان را جذاب‌تر کنید.

استایل کژوال دخترانه و پسرانه

سبک کژوال برای کودکان و نوجوان

اصول کلی استایل کژوال برای کودکان و نوجوانان هم صدق می‌کند با این تفاوت که راحتی پوشش و دوام لباس‌ها برای کودکان و نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که آن‌ها به نسبت بزرگسالان تحرک بیشتری دارند.

سبک کژوال دخترانه

آیتم‌های کژوال دخترانه و پسرانه هم همانند آیتم‌های کژوال بزرگسالان است و برای این که بچه‌ها استایل جذاب‌تری داشته باشند بهتر است از رنگ‌های هماهنگ در ست‌های دخترانه و پسرانه کژوال استفاده شود.

سبک کژوال پسرانه

گل سینه دخترانه مدل خرگوش

گل سینه دخترانه مدل کوه و ابر مجموعه دو عددی

در پایان

در این مطلب هر چه را که باید درباره‌ی استایل کژوال بدانید برایتان توضیح دادیم. در سبک کژوال راحتی حرف اول را می‌زند و در گام بعدی برای انتخاب آیتم‌هایتان باید به موقعیت، استایل شخصی، فرم اندام و هماهنگی رنگ‌ها و طرح‌ها توجه کنید. دوام و کیفیت هم دیگر موارد مهمی است که در انتخاب آیتم‌های کژوال باید به آن دقت کنید چرا که قرار است در زمان‌های طولانی این آیتم‌ها را بر تن کنید.

منابع: thetrendspotter, wikihow, lookiero


منبع