95 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از کار افتاده است


95 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از کار افتاده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص نحوه تامین اتوبوس و همچنین تامین منابع مالی برای تعمیرات اساسی و خرید اتوبوس های جدید توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش ایلنا، سید مجتبی شفیعی با اشاره به اجرای همزمان چند پروژه برای بهبود ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، اعلام کرد: به این نتیجه رسیده ایم که موثرترین راه برای جبران معطلی های جامعه تهران است. حمل و نقل بخشی از برنامه میان مدت است که تقویت سیستم اتوبوسرانی است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توسعه خطوط مترو و تامین واگن ها را از برنامه های بلندمدت مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: کارایی ناوگان تاکسیرانی در حمل و نقل عمومی کمتر از سایر سامانه ها است. . . بنابراین با توجه به بحرانی بودن ناوگان اتوبوسرانی، بر بهبود وضعیت اتوبوسرانی تمرکز کرده ایم.


شفیعی با اشاره به اینکه معاونت آموزشی از چند جهت به دنبال افزایش ظرفیت پارک اتوبوس است، تصریح کرد: برخی رسانه ها درگیر این سوال شدند که چرا شهرداری باب ورود اتوبوس های فرسوده اروپایی به پایتخت را باز کرده است؟ . اتوبوس برای مردم شهر را باید از زیر سنگ خرید. اتوبوس های موجود بسیار فرسوده هستند. به این ترتیب ما ناوگان قدیمی موجود را در خدمت و کار با وصله ها و سرفه ها و هزینه های نگهداری بسیار بالا نگه می داریم.


وی با تاکید بر اینکه هزینه نگهداری پارک اتوبوس نسبت به هزینه خرید اتوبوس های کم کارکرد افزایش یافته است، یادآور شد: یکی از راه های توسعه پارک همکاری با بخش خصوصی است. چندی پیش، بخش خصوصی اعلام کرد که می تواند اتوبوس هایی را وارد کند که حداقل معیارها و استانداردهای آلایندگی را از نظر کیفیت، مکانیک و آلایندگی دارند.


معاون شهردار تهران همچنین بیان کرد: اتوبوس هایی در شهر تهران وجود دارد که عمرشان 16 سال است. همچنین تقریبا 95 درصد از ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و فرسوده است. بنابراین با توجه به شرایط موجود دیگر نباید نگران بود که اتوبوسی که چهار سال کار می کند و در کشوری پیشرفته و با کیفیت بالا تولید می شود در ناوگان قرار می گیرد.


شفیعی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت تولید داخلی گفت: 175 دستگاه اتوبوس تحویلی از ایران خودرو دیزل با تمام نقص ها در حال فعالیت هستند. چند هفته پیش یکی از سازمان های پشتیبانی جلسه ای با موضوع اینکه چرا اتوبوس های خودروهای دیزلی ایران ضریب خسارت بالایی دارند و تعمیر مداوم آنها به صرفه نیست برگزار کرد. البته این موضوع مختص تهران نیست و شهرستان ها هم این گلایه را دارند.


وی در ادامه وزارت کشور را یکی از امیدوارکننده ترین کانال های شهرداری برای خرید اتوبوس معرفی کرد و افزود: وزارت کشور نسبت به زمان بندی اعلام شده در ابتدای قرارداد کمی تاخیر دارد اما حدود 100 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت 900 قرارداد” دستگاه اتوبوس واریز شد. همچنین در یکی از قراردادها (قرارداد 900 اتوبوس برای قطعه تهران) تولید اتوبوس آغاز شده است.


تحویل 500 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تا پایان سال


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به نظر می رسد حداقل 500 دستگاه اتوبوس از 900 دستگاه اتوبوس با کیفیت تا پایان سال تحویل شهرداری شود. در سایر قراردادهایی که وزارت کشور با خودروسازان داخلی منعقد کرده است [سهم شهرداری تهران در تمامی آن‌ها دیده شده است] شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده و پیش پرداخت این قراردادها آماده واریز است.


شفیج با اعلام اینکه از نیمه دوم سال به تدریج اتوبوس ها وارد پیگت می شود، افزود: شهرداری قرارداد دیگری با بخش خصوصی دارد که پیش بینی می شود 50 دستگاه اتوبوس برقی وارد معابر شهر شود. این اتوبوس ها نیز از شهریور ماه تحویل داده می شود.


وی درباره نحوه تامین منابع برای تعمیرات اساسی اتوبوس توضیح داد: برای تعمیرات اساسی اتوبوس کانال های متعددی برای تامین منابع (به غیر از وجوه نقدی و غیر نقدی شهرداری) در نظر گرفته شده است که از جمله می توان به محل صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد. با همکاری دولت برای دریافت تسهیلات صندوق بازرگانی امید در چند هفته گذشته مشکل وثیقه وجود داشت که تقریباً برطرف شده و به زودی تسهیلات خواهد رسید.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تعداد اتوبوس های مورد تعمیرات اساسی گفت: هدف کل 1400 اتوبوس بود که شهردار تهران دستور داد این تعداد به کل خودروهای تعمیر شونده افزایش یابد. در حال حاضر 2300 دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد که قابلیت تعمیر اساسی دارند. تعمیرات اساسی 2300 اتوبوس در سال جاری محقق نمی شود، اما 1400 اتوبوس برای امسال پیش بینی و هدف گذاری شده است.


شفیعی ادامه داد: قرارداد تعمیرات اساسی بین شرکت تجمیع اتوبوسرانی و خودروسازان منعقد شده و وجوه به سرعت پرداخت خواهد شد. البته بخشی از تعمیرات اساسی مربوط به بخش خصوصی است که خود اعلام آمادگی کرده اند که تعمیرات اساسی را انجام دهند و سرمایه گذاری آنها از محل کمک بلاعوض ماهانه جبران می شود.


به گفته وی؛ به طور کلی سه کانال تامین منابع مالی (صندوق نقدی و غیرنقدی شهرداری، صندوق کارآفرینی امید و دولتی، بخش خصوصی) به موازات تعمیرات اساسی اتوبوس ها اجرا می شود.


انتهای پیام/