کمبود بودجه؛ او تحقیق در مورد تکنیک ها و طرح های اجدادی در عرصه بین المللی را متوقف کرد / نمونه سازی از آثار قاجاری کاخ گلستان


کمبود بودجه؛  او تحقیق در مورد تکنیک ها و طرح های اجدادی در عرصه بین المللی را متوقف کرد / نمونه سازی از آثار قاجاری کاخ گلستان


به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه «پنجاه سال هنر مودیکا» به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، 30 آبان ماه در پژوهشگاه هنرهای سنتی این وزارتخانه برپا شده و تا روز چهارشنبه 25 آذرماه ادامه دارد.


در این نمایشگاه 170 اثر سفالی و سرامیک با لعاب زیر لعاب، آبرنگ، نقش برجسته و حجم های گلی، کتیبه ها و ریتم های گلی به نمایش گذاشته شده است. این آثار حاصل کار 21 هنرمند است که 12 نفر از آنها هم اکنون در کارگاه های مرکز تحقیقات هنرهای سنتی فعال هستند و 9 نفر از اساتید پیشکسوت صنعت سرامیک و سرامیک نیز در چیدمان این کار نقش دارند. نمایشگاه.


سهیلا نقی زاده (رئیس کارگاه سرامیک و سفال گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزارت میراث و گردشگری) وی با اشاره به اینکه در این کارگاه برخی از آثار باستانی یکی یکی الگوبرداری می شوند و برخی دیگر در حال الگوبرداری هستند، گفت: اخیراً آثار مربوط به دوره های مختلف به ویژه دوره قاجار را الگوبرداری می کنیم. از رنگ تا طرح، این آثار نمونه اولیه هستند. در این نمونه های اولیه از آثار کاخ گلستان بهره ویژه ای برده ایم که برای آن از پژوهش های میدانی و کتابی استفاده کرده ایم. برخی از این آثار در نمایشگاه «پنجاه سال هنر سرامیک» رونمایی شده است.


11


وی درباره دلیل تاکید بر آثار گذشته به عنوان نمونه گفت: حفظ و اشاعه هنر سنتی یکی از اهداف ماست. هدف حفظ سبک کار، طراحی و تکنیک های گذشته و انتقال آن به نسل بعد است. اگر این کارها را نکنیم، این آثار به مرور زمان فراموش می شوند، مگر اینکه این آثار در موزه ها به نمایش گذاشته شوند. اما هدف این است که جوانان، دانشجویان و هنرمندان علاقه مند بتوانند از این تکنیک ها بیاموزند. در عین حال برخی از این آثار و طرح ها در قالب کارهای کاربردی وارد زندگی روزمره جامعه شده است.


6


نقی زاده همچنین خاطرنشان کرد: این روزها شاهد هستیم که برخی از آثار با تکنولوژی و طراحی قدیمی توانسته اند در عمارت ها، شبستان ها، رستوران ها و سفره خانه های سنتی و حتی هتل ها قرار بگیرند. حتی نمونه اولیه یک نقاشی دیواری کاخ گلستان در دفتر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز ساخته و نصب شده است. در کارگاه سرامیک و سفال وزارتخانه نیز نقاشی های دیواری مربوط به دوره قاجار وجود دارد.


وی با بیان اینکه این آثار گذشته تا چه اندازه توانسته اند جدا از تجمل و هنرمندی خود در زندگی عامه مردم جا بیفتند، همچنین گفت: اگر عموم مردم به هنر ایرانی علاقه داشته باشند احتمالاً اثری پیدا خواهند کرد. هنر ایرانی مخصوصا سرامیک در خانه شماست اما کار ما عمدتا تزئینی است. زیرا کاری که ما انجام می دهیم حفظ و توزیع آثار گذشته است. در این میان از نقوش مختلفی از مینیاتور گرفته تا گل و مرغ استفاده می شود. در واقع می توان گفت که نقوش مورد نظر برگرفته از هنرهای سنتی کهن و نقوش و نقوش دوره های مختلف از دوران قاجار و ایلخانی و غیره است. حتی برخی از نقوش برگرفته از طرح های سنتی مانند گل ختایی و اسلیمی است. برخی از نقوش نیز طرح های گرافیکی سنتی هستند که ترکیبی از سنت و مدرنیته هستند. حتی از گل ها و پرندگانی استفاده می کنیم که به طرح ها و نقوش قدیمی که در کتب تاریخی ذکر شده برمی گردد.


10


مدیر کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنر سنتی با بیان اینکه جامعه بیشتر به سمت نقوش سنتی و مینیاتوری گرایش پیدا کرده است، اذعان داشت: سعی کردیم طراحی گرافیکی و مدرن را با نقوش سنتی تلفیق کنیم. البته آثار خود را برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و داخلی نیز ارسال می کنیم. برخی از این آثار خلق شده توسط هنرمندان پیشکسوت در 50 سال گذشته در سفارتخانه ها، موزه ها، دفاتر وزارتخانه ها و … نگهداری می شود. برای حفظ این آثار و نقوش که قدمت آن به دوره ساسانی تا ایلخانی و قاجار می رسد، تلاش شده است. حتی از ظروف قدیمی زیرزمینی نیز نمونه برداری شده است زیرا این می تواند در ارائه هنر سنتی و هنر نیاکان ما به عرصه بین المللی موثر باشد. بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی که برای بازدید از کارگاه سرامیک و سفال وزارت میراث فرهنگی به این کارگاه می آیند، این آثار را بسیار جالب می دانند و با عکس گرفتن و پرسش های فراوان این معنا را نشان می دهند.


وی ادامه داد: تا همین چند سال پیش یکی از اساتید ژاپنی; کوبی کاتو (پسر تاکو کاتو) که به ایران سفر کرده بود به تکنیک سرامیک زرینا فام علاقه مند شد و به چند هنرمند ایرانی اجازه داد تا برای مطالعه این تکنیک به ژاپن بروند. امروزه تکنیک زرین فام توسط افراد زیادی در دوران معاصر مورد مطالعه قرار گرفته است که برخی از آنها در زمینه تحقیق و برخی دیگر این لعاب را به صورت تجربی ساخته اند. حتی این استان ژاپن گفت: پدرم در سال 1966 سرامیک زرین فام را جور کرد و احیا کرد و در سال 1975 به عنوان اولین کسی که این هنر ایرانی را احیا کرد، شناخته شد و آرزویش این بود که پس از احیای آثار به زادگاهش ایران بازگردد. او خلق کرد… بیش از 10 هنرمند از ایران برای مطالعه سرامیک زرین فام به ژاپن دعوت شدند. امیدواریم برگزاری این رویداد در ایران به شناخت بیشتر این هنر کمک کند. از این رو هنرمندان ایرانی موفق به تحصیل و تحصیل در ژاپن شدند. حدود 4 ماه


+


رئیس کارگاه سرامیک و سفال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تا چه اندازه در زمینه تبادل فرهنگی و هنری در عرصه بین المللی و طراحی کرسی های پژوهشی و مطالعاتی فعال هستیم؟ : متاسفانه در حال حاضر نمونه ای نداریم و این مطالعه آخرین مطالعه است. سفال زرین فام بود که با هماهنگی مقامات ژاپنی نیز هنرمندان برای تحقیق فرستاده شدند. این در شرایطی است که قبل از انقلاب چندین مطالعه بین المللی در زمینه سرامیک و سرامیک و مجسمه سازی در فرانسه و ایتالیا داشتیم. اکنون بودجه مناسبی برای این کار وجود ندارد و اگر کشورهای دیگر پروژه های تحقیقاتی را تعریف نکنند، ایران بودجه ای برای این کار اختصاص نخواهد داد. البته نباید فراموش کرد که تکنیک ها و نقوش رایج زیادی در سرامیک و سرامیک به ویژه بین ایران و چین وجود دارد. از نقوش حیوانی و گیاهی گرفته تا سرامیک های سفید و آبی، ریشه در تاریخ و گذشته ما دارند. اما ما نتوانستیم برای تبادل این روش ها به کشورهای دیگر دست دراز کنیم و سیاست درستی در این زمینه وجود ندارد.


بر اساس این گزارش، علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه 50 ساله هنر سرامیک به جز ایام تعطیل می توانند به مرکز تحقیقات هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واقع در خیابان عضدی، چهارراه یادگار امام (ره) مراجعه کنند. در بزرگراه از ساعت 9:00 صبح تا 3:00 بعد از ظهر.


انتهای پیام/