چالش مهم دولت سیزدهم شکاف بین دولت و مردم است/ قوه مجریه به این نتیجه رسیده است که اعتماد اکثریت را از دست داده و چاره ای جز ایجاد بازدارندگی ندارد.


چالش مهم دولت سیزدهم شکاف بین دولت و مردم است/ قوه مجریه به این نتیجه رسیده است که اعتماد اکثریت را از دست داده و چاره ای جز ایجاد بازدارندگی ندارد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یکی از مشکلات دولت قبل عدم هماهنگی در تصمیم گیری های کلان بود. مثلاً در مورد برجام نتوانستند به توافق کلی برسند و در نهایت نمی‌دانستند چه کنند تا برجام به ترتیبی باشد که منافع ملی ایران را تضمین کند و به همین دلیل است که دولت قبل گفته بود چون وجود دارد. اختلاف نظر بین نیروها بود، به نتیجه نرسیدند.


محمدصادق جوادیحصار فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن سالگرد اعدام حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم، با توجه به وعده های داده شده در دوران ریاست جمهوری. زمان او انتخابات، عملکرد یک ساله ایشان را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: با توجه به آمار و ارقام، واکنش مردم، قضاوت قضات بی طرف و سکوت قناعت آمیز حامیان آقای رئیسی، شاید دولت آقای رئیسی موفق بوده است. وعده های انتخاباتی در برخی بخش ها، اما در بخش های مختلف و مهمتر از همه شکست خورده است.


وی افزود: به عنوان مثال وقتی آقای رئیسی به ساختمان بورس رفتند، گفتند دولت باید دستش را از جیب بورس درآورد و بورس را تقویت کند، اما متاسفانه بیشترین دخالت دولت در سال گذشته بود. در سازمان بورس صورت گرفته است. یا در جایی گفته شد که تورم باید مهار شود اما این اتفاق نیفتاده است و شاهد رشد نامحدود هستیم. نکته دیگر درباره افزایش قیمت ها و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود که تا امروز اجرایی نشده است. از نظر سیاست خارجی گفتند ما موضوع برجام را به معیشت مردم ربط نمی دهیم، اما امروز برجام به نفس مردم گره خورده و اوضاع آنقدر پیچیده شده که برخی دولت ها هم حرفشان را زده اند.


جوادی حصار تصریح کرد: در برخی موارد موفقیت‌ها و گشایش‌هایی بین ماهواره‌های روسی و ایرانی صورت گرفته که در حال حاضر در مرحله امضای پروتکل است. گشایش سیاسی و اقتصادی در برخی مناطق بین ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان ایجاد شده و گام بزرگی در افزایش صادرات و واردات برداشته شده است.


جوادی حصار در پاسخ به سوال برخی از رسانه های حامی دولت مبنی بر اینکه میزان رضایت مردم از دولت سیزدهم بالا بوده و اینکه دولت در یک سال گذشته تا چه اندازه توانسته سرمایه اجتماعی تولید کند، گفت: اگر اجتماعی بخواهیم. سرمایه عبارت است از اطمینان، رضایت، آرامش اجتماعی با توجه به رضایتمندی مردم در زمینه های مختلف رفاهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، به دلیل نبود آمار نمی توان به آن اشاره کرد.


وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر امسال میزان مهاجرت نخبگان افزایش پیدا کرد به این معناست که گلایه عمومی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد. میزان خروج سرمایه از کشور کاهش نیافته است به طوری که در سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و فرصتی برای سرمایه گذاری های جدید و سودآور در کشور وجود ندارد و از سوی دیگر نارضایتی و قطبی شدن جایگزین روابط گذشته شده است. تخلفات در نهادها به وضوح عادی تلقی می شود و وقتی این تخلفات را کنار هم می گذارید نشان می دهد که دولت در عمل به وعده های خود چندان موفق نبوده است.


جوادی حصار در پاسخ به این سوال که چالش‌های دولت در سال‌های باقی‌مانده چیست و راه‌حل‌های این چالش‌ها چیست، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت شکاف بین دولت و ملت است و هر چه زمان می‌گذرد. بی اعتمادی مردم به دولت افزایش خواهد یافت.» بیشتر اتفاق می افتد. اوایل بین دولت و مردم شکاف وجود داشت، اما امروزه این شکاف بیشتر شده و به یک نمایش تبدیل شده است.


وی افزود: اقدامات دولت و مجلس در زمینه محدودیت های اجتماعی در فضای فرهنگی، هنری و به ویژه فضای مجازی نشان می دهد که دولت به این نتیجه رسیده است که اعتماد اکثریت را از دست داده و چاره ای جز کنترل ندارد. و بازدارنده


جوادی حصار در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم چه اشاره ای به دولت قبل در اثربخشی مشکلات در کار داشت، گفت: نمی توانیم بگوییم مشکلات در کار دولت فعلی تاثیری نداشته است. اگر مشکلی بود قطعا به دولت قبل واگذار شد مگر اینکه دولت بعدی بتواند آن مشکلات را حل کند. یکی از مشکلات دولت قبل عدم هماهنگی در تصمیم گیری های کلان بود. مثلاً در مورد برجام نتوانستند به توافق کلی برسند و در نهایت نمی‌دانستند برای تامین منافع ملی ایران در برجام چه کنند و به همین دلیل دولت قبل هم این کار را نکرد. گفت که به دلیل اختلاف نظر بین نیروها به نتیجه نرسیده اند.


وی تصریح کرد: امروز که هر سه قوه با هم متحد شده اند، باز هم مشاهده می شود که برجام اجرایی نمی شود. از این رو، به نظر می رسد که عدم هماهنگی به قوت خود باقی مانده است و این دولت علیرغم ادغام های گسترده ای که صورت گرفته، نتوانسته عدم هماهنگی را برطرف کرده و به آن پایان دهد. بالاخره برخی از مراکز قدرت در کشور آنقدر قدرتمند هستند که دولت را از تصمیم گیری واحد در مورد منافع ملی باز می دارند. یا به عبارتی یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به این دولت به ارث رسیده این است که انتظار می رفت با تغییر شرایط هم تغییر شرایط ایجاد شود، یعنی اختلاف نظر بین این سه نفر. قدرت هایی که با تلفیق این اختیارات منجر به ناهماهنگی در تصمیم گیری شده است، ناهماهنگی از بین خواهد رفت. اگر این ناسازگاری همچنان قوی است، به این معنی است که این تفاوت ها نیز همچنان قوی هستند.


وی در پاسخ به این سوال که وزیر کار از کابینه دولت سیزدهم استعفا داده و مجلس چند وزیر را در خط استیضاح قرار داده است و در صورت سوال با این وضعیت ممکن است ترکیب کابینه شاهد تغییراتی باشد. حداقل تا سال آینده گفت: تغییرات بعید است و در دنیای سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. اما اینکه کدام وزیر را می توان تغییر داد، با توجه به شرایط و هشدارهایی که تاکنون بیان شده، می توان وزرای امنیت، زراعت و آموزش و پرورش را در این سمت قرار داد.


وی همچنین افزود: همچنین اگر در حوزه مسائل برجام و درگیری‌های منطقه‌ای اتفاق قطعی رخ ندهد، اگر مشکلات حل نشود، شاهد تغییراتی در وزارت امور خارجه خواهیم بود و اگر این تغییرات به شخص وزیر، ممکن است در سیاست و استراتژی وزارت امور خارجه تغییراتی ایجاد شود.


انتهای پست/