پیش بینی کننده های پیری سالم – سلامت و تندرستی بزرگسالان

به نظر می رسد فرمولی برای پیری سالم توسط جدیدترین تحقیقات در مورد افراد صد ساله و تحقیقاتی که افراد بین 20 تا 40 سالگی را با افراد 60 تا 90 ساله مقایسه می کند، پیشنهاد شده است. برخی از عوامل پیش بینی کننده پیری سالم عبارتند از: جسمی، فکری، عاطفی، رابطه ای، معنوی و جنسی. حفظ سلامتی و تندرستی در هیچ یک از این زمینه ها ممکن است عمر شما را طولانی نکند، اما مطمئناً با افزایش سن کیفیت و لذت زندگی روزانه شما را بهبود می بخشد. و ممکن است تعجب کنید وقتی متوجه می شوید که بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کردید زندگی می کنید.

پیش بینی های فیزیکی پیری سالم

مکملی در نوامبر/دسامبر 2006 ژورنال آموزش و رفتار تغذیه، سیستم جدید راهنمای غذایی MyPyramid را معرفی کرد، که جایگزینی به روز شده برای هرم راهنمای غذایی قبلی بر اساس چندین سال تحقیق است.

طبق وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (وزارت کشاورزی ایالات متحده)، یک رژیم غذایی سالم عبارت است از:

o بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و شیر و لبنیات بدون چربی و کم چرب تأکید دارد.

o شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل است

o از نظر چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول، سدیم و قندهای افزوده کم است

محققان دانشگاه تافتز هرم غذایی خود را برای افراد مسن به روز کردند تا با MyPyramid سازگارتر باشد. این نسخه اصلاح‌شده MyPyramid همچنان بر انتخاب‌های غذایی با مواد مغذی متراکم و اهمیت هیدراته ماندن تأکید می‌کند، اما راهنمایی‌های بیشتری در مورد انواع مواد غذایی اضافه کرده است که ممکن است به بهترین وجه نیازهای منحصر به فرد افراد مسن را برآورده کند. علاوه بر این، تاکید بیشتری بر اهمیت فعالیت بدنی منظم وجود دارد.

MyPyramid اصلاح شده برای افراد مسن در شماره ژانویه 2008 مجله تغذیه منتشر شد. یک خط پایه به هرم جدید اضافه شده است که فعالیت‌های فیزیکی مشخصه افراد مسن‌تر مانند پیاده‌روی، باغبانی و شنا را ترسیم می‌کند.

آمارهای دولتی نشان می دهد که چاقی در میان بزرگسالان 70 سال و بالاتر افزایش یافته است. فعالیت بدنی یکی از راه های جلوگیری از افزایش وزن در سال های بعد و اثرات نامطلوب آن است. افراد مسن با افزایش سن به کالری کمتری نیاز دارند زیرا سرعت متابولیسم آنها کاهش می یابد. حتی اگر به ورزش ادامه دهند، اغلب به اندازه جوانی فعال نیستند. اما بدن آنها همچنان به همان مقدار یا بیشتر از مواد مغذی برای حفظ سلامت مطلوب نیاز دارد. فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر بیماری های مزمن، کاهش وزن بدن و بهبود کیفیت زندگی برای افراد مسن مرتبط است.

توصیه های دانشگاه تافتس برای افراد مسن شامل موارد زیر است:

غلات و غلات کامل، غنی شده و غنی شده مانند برنج قهوه ای 100% گندم و نان

o سبزیجات رنگارنگ مانند هویج و کلم بروکلی

o میوه های پر رنگ مانند انواع توت ها و خربزه

o لبنیات کم چرب و بدون چربی مانند ماست و شیر کم لاکتوز

o لوبیا و آجیل خشک، ماهی، مرغ، گوشت بدون چربی و تخم مرغ

o روغن های گیاهی مایع و اسپری های نرم با چربی های اشباع شده و ترانس کم

o مصرف مایعات

o فعالیت بدنی مانند پیاده روی، کارهای خانه و باغبانی.

پیش بینی کننده های فکری پیری سالم

قبل و به خصوص بعد از بازنشستگی، پیری سالم مستلزم آن است که ذهن خود را فعال نگه داریم، به طور منظم یاد بگیریم و در فعالیت های جدید شرکت کنیم، علاقه و اشتیاق به مطالعه و رویدادهای جاری را حفظ کنیم و اغلب در مورد چیزهای ظریف زندگی فکر کنیم.

پیش بینی های احساسی پیری سالم

افراد سالم از نظر عاطفی خوش بین هستند، عموماً از زندگی راضی هستند، به ندرت متخاصم هستند، به سرعت پس از دوره های عصبانیت بهبود می یابند و تمایل دارند بیشتر عمر کنند. آنها به خوبی با استرس کنار می آیند، حس شوخ طبعی و نگرش مثبت را بدون توجه به شرایط زندگی شان حفظ می کنند، و همچنان فرصت های زیادی برای استراحت و آرامش ایجاد می کنند.

پیش بینی های رابطه ای پیری سالم

کسانی که در دوران پیری سالم می مانند، معمولاً توسط یک شبکه اجتماعی بزرگ از خانواده و دوستان حمایت می شوند. آن‌ها معمولاً به دیگران کمک می‌کنند، دوستان جوان‌تر زیادی دارند، در ازدواج‌های موفق باقی می‌مانند یا زندگی مجردی کاملی دارند، در رویدادهای اجتماعی شرکت می‌کنند و رویدادهای شاد را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

پیش بینی کننده های معنوی پیری سالم

افرادی که از نظر روحی مرتبط هستند با افزایش سن بهتر عمل می کنند. تعهدات و اعمال معنوی، مانند دعای روزانه، مدیتیشن، یا حضور منظم در کلیسا، به آنها کمک می کند تا احساس قوی از هدف و معنای شخصی در زندگی داشته باشند، و همچنین زیبایی و قدرت طبیعت و ریتم ها و چرخه های طبیعی آن را درک کنند.

پیش بینی کننده های جنسی پیری سالم

کسانی که با موفقیت پیر می شوند به لذت بردن و اشتیاق به زندگی ادامه می دهند. آنها تمایل دارند به دنبال لذت نفسانی و جنسی در بدن خود، در تماس فیزیکی و عاطفی با دیگران و در ارتباط با محیط طبیعی باشند.

به نظر می رسد فرمول پیری سالم شامل:

o یک شبکه اجتماعی حمایتی بزرگ از خانواده، دوستان و همسایگان

o تمرین معنوی روزانه و اعتقاد به نیروی برتر

o یک سبک زندگی سالم شامل ورزش، رژیم غذایی، استراحت، خواب و بازی

o تخیل فعال، تحریک فکری و اشتیاق به یادگیری

o رفاه عاطفی، نگرش خوش بینانه و حس شوخ طبعی خوب

o اشتیاق به زندگی، نشاط نفسانی و جنسی و قدردانی از طبیعت

رژیم لاغری سریع