پیری اجتناب ناپذیر است – سلامت و تندرستی بزرگسالان

پیری اجتناب ناپذیر است

در حالی که پیری اجتناب ناپذیر است، اما مهم نیست که چگونه به نظر می رسیم، احساس می کنیم و با آن کنار می آییم. افزایش سن بر هر یک از ما با سرعت های متفاوت و به روش های مختلف تأثیر می گذارد. حتی در یک فرد، هر اندام و سیستم اندامی به طور متفاوتی پیر می شود که تحت تأثیر ژنتیک، محیط، سبک زندگی، نگرش ها، شبکه های اجتماعی، ارتباطات معنوی و سلامت و رفاه کلی قرار دارد.

در دوران نوزادی و کودکی، می‌توانیم رشد و تکامل فیزیکی را در سنین و مراحل مختلف به طور نسبتاً دقیقی پیش‌بینی کنیم. اما با افزایش سن، جدول زمانی یکسانی وجود ندارد. سن تقویمی پیری نیست اجتناب ناپذیر است

از کجا بفهمی پیر شدی؟

علائم کلیشه ای پیری

• هنگام ایستادن یا خم شدن دچار سرگیجه می شوید

• مفاصل و عضلات شما مدام درد می کنند

• پوست شما خارش دار، لکه دار، چروکیده و خشک است

• بدن شما بین یبوست و اسهال در نوسان است

• تون عضلانی ضعیفی دارید، به راحتی خسته می شوید و اغلب احساس ضعف می کنید

• شما اغلب تحریک پذیر، بدخلق، افسرده و به طور کلی ناراضی هستید

• نمی توانید کاری را که یک ساعت پیش انجام داده اید به یاد بیاورید

• آنها از یادگیری یا امتحان چیزهای جدید دست کشیده اند

علائم فوق عموماً به عنوان اثرات اجتناب ناپذیر پیری در نظر گرفته می شوند، اما این علائم در واقع نشانه هایی از کمبودهای سبک زندگی، آسیب ها و بیماری ها هستند.

تغییرات فیزیولوژیکی و افزایش سن

تحقیقات قبلی در مورد پیری بر بیماران مبتلا به بیماری‌ها و ناتوانی‌هایی که در مطب‌ها، کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها مشاهده شده‌اند، متمرکز بوده است. به نظر می رسد آنچه قبلاً در مورد پیری باور داشتیم منعکس کننده تأثیرات فرآیندهای بیماری و سبک زندگی ناسالم است. مطالعات تازه شروع به تمرکز بر سالمندان فعال و روند طبیعی پیری کرده اند.

• پیری یک بیماری نیست

تغییرات فیزیولوژیکی که با افزایش سن رخ می دهد لزوماً باعث ناتوانی نمی شود. افزایش سن لزوماً منجر به کاهش عملکرد قلب، تراکم استخوان، قدرت عضلانی، توانایی شناختی و حافظه، میل و فعالیت جنسی، عملکرد فیزیکی و اجتماعی نمی شود، همچنین افزایش سن باعث افزایش فشار خون، کلسترول و کم خونی نمی شود. اما افزایش سن توانایی بدن برای مقاومت و پاسخ به استرس را کاهش می دهد. با افزایش سن، کمتر می توانیم ضربان قلب، فشار خون، مصرف اکسیژن، قند خون، سدیم سرم و سطح pH خون را تحت استرس تنظیم کنیم. افزایش سن منجر به دشواری بیشتر در پاسخ به آسیب و احتمال اینکه استرس آسیب منجر به بیماری حاد یا مزمن در طول زمان شود، می شود.

• قانون یک درصد

از سن 30 سالگی، اکثر سیستم های اندام هر ساله حدود یک درصد از عملکرد خود را از دست می دهند. درصد کاهش با افزایش سن افزایش نمی یابد.

• اعضای بدن به طور متفاوتی پیر می شوند

وضعیت فیزیولوژیکی هر اندام در بدن ما متاثر از میزان تغییراتی است که اندام تجربه کرده است ضربدر تعداد سالهایی که تغییر رخ داده است. با افزایش سن، تغییرات در یک اندام، تغییرات در اندام های دیگر را پیش بینی نمی کند.

• زوال عقل بخشی از پیری طبیعی نیست

از دست دادن حافظه با افزایش سن شایع است اما لزوما منجر به زوال عقل نمی شود که یک بیماری است. علائم شبه زوال عقل شامل از دست دادن شنوایی، احساس سردرگمی یا سرگردانی، مشکل در انجام کارهای ساده و تصمیم گیری های روزمره، و نوسانات خلقی و از دست دادن علاقه به فعالیت های زندگی است.

* سالم ماندن اغلب یک انتخاب سبک زندگی است

دانشمندان و متخصصان سلامتی به طور یکسان در حال کشف هستند که ما چیزی فراتر از ساختار ژنتیکی خود هستیم. ما در واقع فرآیند پیری خود را از طریق رژیم غذایی، ورزش، مدیریت استرس، استراحت، خواب، فعالیت اجتماعی، افکار مثبت ذهنی و ارتباط معنوی تحت تاثیر قرار می دهیم. سالم ماندن اغلب فقط یک تصمیم در سبک زندگی است و انتخاب با شماست.

رژیم لاغری سریع