هشدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تغییرات خودسرانه در نظام سرفصل‌های کشور


هشدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تغییرات خودسرانه در نظام سرفصل‌های کشور

رئیس مرکز پژوهش های مجلس نسبت به تحولات غیرانتقادی در نظام تجزیه کشور هشدار جدی داد و گفت: جنبه های منفی تبدیل کشور به واحدهای کوچک سیاسی معضلی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.


به گزارش ایلنا، نیژداری با اشاره به عملکرد دولت دوازدهم نسبت به پیامدهای تبدیل خودسرانه کشور به واحدهای کوچک سیاسی و بی ثباتی ناشی از تجزیه کشور هشدار داد.


وی با ارائه آماری از عملکرد دولت دوازدهم در زمینه ایجاد واحدهای سیاسی جدید اظهار داشت: در بازه زمانی شهریور 1396 تا مرداد 1400 در مجموع 179 شهرستان با پیشنهاد و پذیرش وزارت کشور تأسیس شد. از مرداد 1396 شورای وزیران. در واقع تقریباً هر 8 روز یک شهر در این بازه زمانی ایجاد شده است. از 179 شهر ایجاد شده، 177 شهر زیر 10000 نفر جمعیت دارند و شاهد ایجاد 7 شهر با جمعیت کمتر از 500 نفر بوده ایم. 95 شهر کمتر از 3500 نفر جمعیت دارند. 6 شهر در زمانی ایجاد شد که جمعیت آنها کمتر از 3500 نفر بود و در عین حال مرکز یک منطقه نبودند و به عبارت دقیق تر، شرایط قانونی برای شهرک شدن را نداشتند. 89 شهر به دلیل اینکه مرکز منطقه بوده اند به عنوان شهر شناخته می شوند. به طور کلی، بقیه نقاط با جمعیت بین 3500 تا 10000 نفر (82 مورد) القاعده باید با تعاریف و مفاد ماده 4 قانون توزیع کشورها «تطابق» داشته باشند، به استثنای جمعیت. محدوده 10000 نفر – تحول شهری بوده است مشاهده 82 شهر تاسیس شده نشان می دهد که شهرهای مذکور در اکثر موارد واجد شرایط چنین شرایطی نیستند.


رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به ضرورت حذف الحاقیه های اعمال شده به قانون تقسیمات در سال 1388 از این قانون، گفت: در این مدت در مجموع 130 روستای روستایی ایجاد شده که از این تعداد 55 روستا روستایی است. روستاها روستاها یعنی 42.4 درصد از کل مساحت روستایی برخلاف شرایط مقرر در قانون ایجاد شده است. نکته قابل توجه این است که 99 دستگاه در دولت دوازدهم ایجاد شد که از این تعداد 26 دستگاه (3/26 درصد) زیر 10 هزار نفر جمعیت داشتند و عملاً قرار بود با ارائه لایحه به شورای اسلامی ایجاد شود.


وی ادامه داد: همچنین از مجموع 40 شهر ایجاد شده، 6 شهر (15 درصد کل شهرهای ایجاد شده) فاقد شرایط قانونی بوده و در موارد استثنایی باید با طرح لایحه ایجاد می شد. . شورای اسلامی.


نگاری تصریح کرد: جنبه های منفی تبدیل کشور به نهادهای کوچک سیاسی معضلی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.


وی با بیان روند تبدیل تصادفی روستا به شهری گفت: مناطق روستایی کارکردهای متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارند. به ویژه مناطق روستایی به دلیل وجود مناطق کشاورزی و منابع طبیعی کانون اصلی و پایه تولید مواد غذایی در کشور است. بنابراین تامین امنیت غذایی جامعه و حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی کشور به طور کلی در گرو تداوم و تقویت کارکرد تولیدی مناطق روستایی است. تبدیل بی رویه روستاهای کوچک به شهر نتیجه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و آسیب به بخش کشاورزی کشور، برهم زدن تعادل زیست محیطی، عدم تعادل جمعیت روستایی و شهری در کشور، ایجاد بار مالی بر دوش دولت، بی توجهی به توسعه است. از روستاهای کشور بوده و در نهایت ایجاد شهرها ناکارآمد نبوده است.


رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از جنبه های منفی ایجاد نهادهای سیاسی جدید تبعات آن برای دولت است. با توجه به اینکه خود نظام اداری بر اساس تقسیمات کشوری بنا شده است، ایجاد واحدهای تقسیمی جدید به معنای افزایش اندازه و وسعت دولت و بار مالی روزافزون بر دوش دولت است. به عنوان مثال اگر حداقل 50 درصد از پست های سازمانی با ماموریت در شهرهای جدید ایجاد شود، بار مالی برای تامین هزینه های پرسنلی 40 شهر جدید، پس از هزینه 1400، حدود 12 همات بوده است. یک سال. البته این رقم شامل هزینه های پرسنلی مرتبط با نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی، مراجع قضایی، شهرداری ها، وزارت نفت و شرکت های تابعه و سازمان تامین اجتماعی و همچنین بار مالی تسهیلات نمی شود. ، زیرساخت ها، ساختمان ها و تجهیزات لازم برای تأسیس مؤسسات دولتی (وام خرید دارایی های ثابت).


وی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های شورای اسلامی با انتشار گزارش های کارشناسی مختلف نسبت به پیامدهای منفی تغییرات عجولانه در نظام تقسیمات کشوری هشدار داده است، خاطرنشان کرد: تجربه ایجاد نهادهای سیاسی جدید در سال های اخیر نشان می دهد که بهبود این تقسیم بندی. سامانه I به تحقق توسعه منتهی نشده است و برعکس اعتباراتی که می توانست صرف ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه و اشتغال در منطقه شود صرف حقوق و مزایای کارکنان شده است. ، پست های اجرایی و ساختمان های دولتی.


وی در پایان تاکید کرد: با توجه به پیامدهای منفی تبدیل کشور به واحدهای کوچک سیاسی، در برنامه هفتم توسعه، ارائه لایحه جامع معاونت کل کشور با رویکرد جدید ضروری است. ایجاد ثبات در نظام تقسیمات کشوری، عدم امکان تشکیل واحدهای سیاسی ناکارآمد و کوچک، تسریع در روند توسعه متوازن در سطح منطقه و منطقه و نقش شهرداری ها در توسعه پایدار.


انتهای پست/