موافقت مجلس با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن


موافقت مجلس با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن موافقت کردند.


به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 10 تیرماه) با توجه به طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با 114 رأی موافق، طرح جامع را به تصویب رساندند. 97 رای موافق و 5 رای ممتنع 224 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.


علی خضریان به عنوان مبتکر آن طرح؛ وی گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهر تهران به معضل بزرگ مردم تبدیل شده و نیاز به اقدام عاجل مجلس در این زمینه است، بحث کنترل اجاره بهای مسکن است. “


نماینده مجلس تهران ادامه داد: البته این یکی از مسائلی است که اگر امروز به معضلی تبدیل شده، کم ساخت و ساز و کم کاری وزارت راه و شهرسازی است. در 9 سال گذشته همانطور که زمانی که وزیر راه دولت قبل مسکن شهردار را مزخرف می دانست و هیچ طرحی را به عنوان جایگزین ارائه نمی داد تا جایی که کشور از نظر عرضه مختل شود، امروز باید این وضعیت را از نظر تقاضا ببینیم.


وی افزود: یکی از نکاتی که مجلس باید با این طرح به طور جدی مورد توجه قرار دهد، تحقق وعده های دولت وزارت راه و شهرسازی است، موضوعی که در مدت یک سال هنوز محقق نشده است. در کمیسیون راه و شهرسازی گزارش مفصلی در این زمینه ارائه شود.


نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در این طرح سعی کردیم از ظرفیت سامانه املاک و مسکن استفاده کنیم زیرا بدون ساخت و ساز مهم است که خانه های ساخته شده در کشور تبدیل به کالای سرمایه ای نشود، بلکه باید تبدیل به سرمایه شود. استفاده می شود، این بدان معناست که دولت نمی تواند ظرفیت از پیش ساخته شده ای را که باید به دنبال آن باشد، بیرون بیاورد.


خضریان با اشاره به موضوع دیگری که در این طرح به آن پرداخته شده است، افزود: در زمینه مشاوران املاک با ظرفیت بالایی در کشور مواجه هستیم که افزایش قیمت مسکن و اجاره در کشور به عنوان سود امسال است و در این طرح، ما با ظرفیت بالایی مواجه هستیم. سعی کنید این دو را از هم جدا کنید تا تعداد قراردادهای منعقد شده به آنها منفعت برساند، یعنی مشاوران املاک سعی می کنند فقط دو قرارداد در ماه منعقد کنند، اما تعداد زیاد قراردادها باید به نفع آنها باشد و در عین حال تحرک آنها را افزایش داده و سعی در مطابقت داشته باشند. عرضه و تقاضا. قیمت ها


وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلاتی که در این طرح به آن اشاره شده است، اشاره کرد: بسترهایی که می توان در فضای مجازی برای بهره برداری از ظرفیت بستر جدید ایجاد کرد و کسب و کارهای دانش بنیان به سادگی از طریق مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی اجاره ملک می کنند. مبالغی که تحت این بخش منتقل می شود غیرقابل کنترل است و باید به نحوی رسیدگی شود. این طرح همچنین مشوق هایی را برای مالکان صادق فراهم می کند، مانند ارائه فرصت های بانکی بلندمدت و کم بهره برای نوسازی املاک خود و همچنین فرصت های مالیاتی برای افرادی که ملک خود را بالاتر از نرخ های معمولی اجاره می کنند.


نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ممکن است مجلس بتواند قانون گذاری کند که فقط قیمت مشخصی برای اجاره تعیین شود، بنابراین در این طرح پیشنهاد شده از طریق ابزارهای مالیاتی وارد این حوزه شود.


خضریان گفت: این طرح به صورت یک فوریتی ارائه شد اما چون هنوز در کمیسیون مربوطه نهایی نشده است، پیشنهاد می کنیم به صورت دوطرفه بررسی شود تا پس از تصویب در اینجا به کمیسیون ارجاع دهیم. ” بذار نهایی بشه


خوزه علی حاجی دلیگانی افزود: طرحی که به صورت یک فوریتی مطرح شده بود در جلسه گذشته به رای گیری گذاشته شد و به کمیته ذیربط ارجاع شد اما چون گزارش آن به موقع دریافت نشد، ما موظف بودیم که چنین کن.” اجازه بدهید در مورد اصل نامه مجلس، اصل این طرح بحث کنیم، بنابراین از اولین نفری که این طرح را تهیه کرد، برای ارائه توضیحات دعوت شد.


سلیمی: طرح کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی کار مستاجران را با مشکل مواجه می کند.


بنابراین گزارش، علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در ابتدای این گزارش با قدردانی از طراحانی که به فکر رسیدگی به یک معضل اجتماعی و اقتصادی بودند، به کلیات این پروژه اعتراض کرد و گفت:


نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این طرح کار کارشناسی انجام نشده است، ادامه داد: سوال اینجاست که چرا کمیسیون تخصصی به این طرح رسیدگی نکرده است، بنابراین باید پرسید که آیا طرح می تواند به ما کمک کند به مقصد برسیم یا نه؟


وی ادامه داد: روح این پیش نویس ماده دوم و به ویژه تبصره های آن است و بنابراین اگر تبصره ها را از آن حذف کنیم چیزی از این پیش نویس باقی نمی ماند، اما آیا امکان دارد این دو تبصره به تصویب برسد. مجلس؟” من می گویم نه.


سلیمی گفت: ما فقط در مجلس اختیار داریم که تصمیمات اولیه را تصویب کنیم و تصمیمات ثانویه در اختیار ولی امر است اما مجلس نمی تواند چون اختیاراتش با قوانین اولیه محدود است.


نایب کمیسیون صنعت و معدن سایما تاکید کرد: تبصره دو و دوم طرح مذکور به وضوح با اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، این طرح تصویب سران قوا را به تاخیر می اندازد و کار را برای مستاجران سخت می کند.


اسفاری: باید برای اجرای دقیق قانون جهش مسکن تلاش کنیم


در ادامه این گزارش آمده است: محمدحسن آصفری، سخنگوی مجلس اراک با بیان اینکه با کلیات این طرح مخالف است، گفت: مسکن دغدغه نمایندگان پارلمان است، به همین دلیل قانون جهش تولید مسکن را تصویب کردند، اما این قانون تا کجا پیش رفته و اجرا شده است؟


وی ادامه داد: چگونه می توانیم موضوع مسکن را به گونه ای جور کنیم که هر کیسه سیمان به 80 هزار تن رسیده است، پس چگونه می توان مالکان را مجبور به رعایت سقف اجاره بها کرد و این موضوع باعث می شود صاحبان خانه آن را ترک نکنند. به مستاجران.پس باید با جدیت به رعایت قانون ادامه دهیم.


آصفری با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال انجام شده است، گفت: در صورت تصویب این طرح، بدون نظارت و اقدامی قراردادهایی را به صورت زیرزمینی و بین موجر و مستاجر می بندیم.


وی در خاتمه تاکید کرد: دولت باید خواستار اجرای قانون جهش در تولید مسکن شود، بنابراین بهتر است ابتدا اجازه اجرای مصوبه سران قوا را بدهد.


حسینی: طرح کنترل و ساماندهی اجاره ملک مسکونی باعث افزایش قیمت اجاره بها می شود


سید البرز حسینی، سخنگوی هدبنده در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: افزایش 50 درصدی اجاره بها در سال 1401 نشان می دهد که نتوانستیم بازار اجاره را کنترل کنیم، اما اگر 2 تبصره از این طرح حذف شود، فقط ثبت نام را تحت تأثیر قرار می دهد. و نمی تواند بازار مسکن را خاتمه دهد.


یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نزدیک به 32 میلیون نفر در کشور مستاجر هستند و وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی باید فکری به حال آن کنند اما در نوع نگاه ما تفاوت است.


وی افزود: اعتراض دارم که این امر باعث رواج قراردادهای زیرزمینی می شود تا مالکان و مستاجران تمایلی به پرداخت هزینه ثبت نام نداشته باشند. این طرح به وضوح کمکی به سیستم اجاره نمی کند و با توجه به اینکه رهبران درگیر شده اند، از همکاران می خواهم یک نفس بکشند.


حسینی در پایان خاطرنشان کرد: این قانون نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه باعث افزایش قیمت ها و کنترل نشدن آن می شود.


عبدالناصر درخشان با موافقت با اصول کلی طرح دوفوریت برای کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی گفت: این طرح می تواند مرهمی بر درد مردم به ویژه مستاجران باشد.


نماینده مردم ایرانشهر، سربازا، دلگانا، فن گزا، لاشار، بنت، آشارا و آهوران در مجلس یازدهم تصریح کرد: این طرح در واقع به کاهش نقش ثالث در اجاره نامه ها کمک می کند، چرا که به صورت ماهرانه و ماهرانه ای به آن پرداخته شده است. متفکرانه


شهباز حسن پور بیگلر نیز در موافقت با کلیات این طرح ضمن انتقاد از دولت که موضوع اجاره مسکن را خیلی زودتر در نظر گرفته است، گفت: از جمله فرهنگ، امنیت و حتی رفاه آنها.


نماینده مردم سوریه و بردسیرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن، کار و رفاه بر اساس قانون اساسی حق همه مردم ایران است، گفت: اکنون وقت آن رسیده است که پاسخ دهیم چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.


وی افزود: 40 درصد خانوارهای ایرانی مستاجر هستند و در شهری مانند سیرجانا ملک مسکونی برای اجاره وجود ندارد. این مهم است زیرا 70 درصد درآمد مردم برای اجاره پرداخت می شود.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی صائمه خاطرنشان کرد: باید برای ایجاد ملک اجاره ای دو ساله، فرهنگ سازی تلاش کرد، همچنین همانطور که تجربه دنیا نشان می دهد شرکت های بزرگ برای مسکن اقدام کنند نه اینکه کارگر را استخدام کنند.


حسن پور بیگلر خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی باید پاسخ دهند که چه میزان از 4 میلیون مسکن وعده داده شده آنها اجرایی شده است؟ منتظر رستم قاسمی بودیم تا رستم وزیر مسکن شود!


اکبالس شاکری همچنین با موافقت با کلیات طرح دوفوریت برای کنترل و ساماندهی اجاره املاک مسکونی گفت: امروز خرید و اجاره مسکن از مطالبات عمومی کشور است چرا که بیش از 40 درصد مردم درگیر آن هستند.


نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: در 8 سال گذشته این حوزه توسط دولت قبل رها شده بود و حتی رئیس جمهور قبلی نیز اعتراف کرده بود که در حوزه مسکن شکست خورده است. بر همین اساس آوار ایجاد شد و دولت اکنون مشغول جمع آوری آوار از دولت قبل و وزیر است.


وی افزود: برخی در اجلاس سران به جای پرداختن به موضوع، طرحی را مطرح کردند که هنوز ابلاغ نشده است، بنابراین مجلس می تواند این طرح را نقطه شروع ببیند.


شاکرز افزود: در رابطه با قانون جهش جهش مسکن، لازم به ذکر است که بانک ها همان توطئه ای را انجام دادند که طبق ماده 4 این قانون برای تامین 20 درصد هزینه ساخت فروش نفت و اموال دولتی انجام داده بودند. بنابراین نباید اجازه داد وزیر اقتصاد و دارایی که این طرح را امضا کرده است، آن را تکان دهد. بانک ها نیز در پرداخت وام مسکن همکاری نمی کنند و در را می بندند که باید بررسی شود.


انتهای پست/