معاون اجرایی آستان مقدس: عدم کاشی کاری تاریخی در حرم/ اعتراض فعالان میراث فرهنگی ادامه دارد


معاون اجرایی آستان مقدس: عدم کاشی کاری تاریخی در حرم/ اعتراض فعالان میراث فرهنگی ادامه دارد

در حالی که فعالان میراث فرهنگی کوما تاکید می کنند که این روزها شاهد تخریب بسیاری از کاشی های تاریخی صحن قدیمی حرم حضرت معصومه (س) هستیم، اما مدیر اجرایی حرم گفت: در حرم کاشی تاریخی وجود ندارد و همه آنها تعویض شده است. در اوایل انقلاب و مدرن هستند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها عکس هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد مرمت صحنه های تاریخی حرم حضرت معصومه(س) باعث تخریب کاشی های قدیمی و جایگزینی کاشی های جدید شده است.


از این تصاویر مشخص است که کاشی ها شکسته و سپس با کاشی های جدید جایگزین شده اند.


4


یکی از فعالان میراث فرهنگی به خبرنگار ایلنا گفت: در بازدید از حرم، پیمانکاری را دیدم که در جبهه غرب کار می کرد و کاشی های عمو میرزا را تخریب و به زمین زد. یعنی تا زمانی که این کاشی ها قدیمی و مربوط به دوران قاجار و صفویه باشد. اگرچه این جبهه پایدارتر از جبهه شمالی است، اما مشخص نیست چرا باید کاشی ها را به بهانه مرمت تخریب کرد.


گفته‌های مربوط به قدمت کاشی‌های صحن باستانی متناقض است، اما یکی از مقالات ارائه‌شده در همایش نقش هوراسان در شکوفایی هنر اسلامی در سال 1394 در مورد کاشی کاری این صحن است: عتیق و اتابکی. صحن عتیق در شمال حرم مطهر اولین صحنی است که به صحن مطهر الحاق شده و دارای دو ایوان شمالی و جنوبی از دوره صفویه و دو ایوان شرقی و غربی از دوره قاجاریه است. این حیاط یکی از آثار است. شاه قاجار که در سال 1245 هجری قمری ساخته شد.


ایوان جنوبی معروف به ایوان طلا یکی از ورودی های اصلی حرم (برادران) و یکی از گوهرهای تذهیب و کاشی کاری است. تزیینات کاشی کاری این ایوان مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است. این ایوان دارای دو کتیبه کاشی دوره قاجار است که یکی کتیبه کاشی معرق به عرض 50 سانتی متر و طول 14 متر در اطراف ایوان و از سال 1225 هجری قمری توسط فتحعلی شاه واقع شده است. هست. متن این کتیبه حاوی چندین حدیث معتبر است که با ثلث سفید نوشته شده و با زمینه لاجوردی خط سید رضا رضوی خوشنویس عصر قاجاریه است.


کتیبه بعدی که در زیر بغل طاق ورودی قرار دارد به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی معرق لاجوردی و با زمینه نقوش اسلیمی و گیاهی نوشته شده است. متن آن سوره نور مواد 36 تا 39 است. در پایان در کنار ترنج ها نام نویسنده «نوراصفهانی» آمده است. این کتیبه نیز از آثار فتحعلی شاه قاجار در دوره ۱۲۲۵ هجری قمری است. هست.


صحن اتابکی که به صحن جدید نیز معروف است، یکی از بناهای باشکوه آستانه مبارکه قم است که در سال های 1295 تا 1303 ساخته شده است. ق ساخته شده است. این حیاط توسط میرزا علی اصغر اتابک امین السلطان ساخته شده است و معمار این حیاط استاد حسن معمار کمی و کاشی‌کاران و سازندگان آن استاد محمد باکر کمی و حاج غلامعلی و استاد محمد شیرازی بوده‌اند.


دیوارهای بالای ایوان و سقف ایوان حجره با کاشی معرق با گره های هندسی و کاشی های هفت رنگ تزیین و تزیین شده است.


3


جبهه شمالی حرم حضرت معصومه (س) هنوز مرمت نشده است


ولی هادی محمودنیاد (معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه) رد میراث کاشیکاری حرم حضرت معصومه (س) وی سردرگمی و دلایل تعویض کاشی های حرم حضرت معصومه را اینگونه بیان کرد: این رویه برای تعمیر حرم است که به صورت مستمر و همیشه انجام می شود. در این زمینه اصول جانشینی نیز رعایت می شود.


وی در پاسخ به این سوال که کاشی های برداشته شده مربوط به دوره قاجار و صفویه است، تصریح کرد: چنین چیزی اصلا صحت ندارد و سندی در این باره وجود ندارد. همه این موارد در آستان مقدس در نظر گرفته شده است. کاشی هایی از دوره قاجار داشتیم که در صحن امام رضا (ع) (حیاط اتابکی سابق) افتاده بود. این کاشی ها با حضور متخصصان جمع آوری شد و زیرکار آنها اصلاح شد و همان کاشی ها در جای خود نصب شد.


به گفته معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س)، کاشی کاری صحن امام هادی(ع) تخریب شده و مربوط به دوره قاجاریه نبوده، بلکه مربوط به سال 1350 و مدرن است. این کاشی ها در دهه 1950 دوباره مونتاژ شدند و با کاشی های جدید جایگزین شدند. امروزه نیز این کاشی ها شکسته و می ریزند و می توانند زائران را با مشکل مواجه کنند، بنابراین سعی می کنیم آنها را تعویض کنیم. این کاشی ها مربوط به دوره قاجار نیست.


7


وی در پاسخ به این سؤال که روی کاشی های تخریب شده عددی وجود دارد و عموی میرزا روی پای او ایستاده است، گفت: «تنها کار روی کاشی که در دوره کاداره نوشته شده دلیلی بر تاریخ و قدمت آن نیست، زیرا پس از دوره قاجاریه. ” تا اوایل جمهوری اسلامی این کاشی ها چندین بار تغییر کرده اند اما باز هم کاشی های جدید همان محتوای اصلی را دارند. در حیاط قدیمی؛ کاشی هایی داریم که نام یک سلطان روی آن است. در واقع این نام در دوره قاجاریه نوشته شده و سپس هر بار که تعمیر و کاشی جدیدی نصب می‌شده، این نام دوباره تکرار می‌شود. همچنین اکنون فقط کاشی ها را تعمیر می کنیم و هیچ کنترلی روی طرح، رنگ و محتوا نداریم. در واقع همان کاشی را می سازیم و می چینیم. اینها کاشی های یک سند تاریخی هستند و حتی اگر نو باشند همان کاشی ها تعویض می شود.


محمودنیاد در خصوص انتقاداتی که به تخریب کاشی می شود و اینکه آیا نمی توان کاشی ها را بدون شکستن یا تخریب به مکان امنی منتقل کرد، گفت: کاشی اگر میراث باشد و تاریخ تاریخی داشته باشد بحث است اما کاشی. که جدید و قدیم سابقه ندارد، بحث دیگری است: در حال حاضر در حرم حضرت معصومه (س) کاشی تاریخی و منسوخ وجود ندارد و اگر کاشی قدیمی باشد، حساسیت بیشتری نسبت به حفظ آن داریم.


وی که دارای مدرک فوق لیسانس مرمت بناهای تاریخی است، درباره اهمیت قرار گرفتن اداره کل میراث استان در مرحله مرمت و دادن مجوز لازم برای اجرای این پروژه اظهار کرد: ما با میراث استان تعامل داریم اما نیازی نیست. قرار دادن حرم در میراث. درست است که حرم حضرت معصومه (س) ثبت دولتی است، اما هیچ روند قانونی وجود ندارد که حرم ها را ملزم به کسب مجوز از ارث کند. اما ما با میراث هماهنگ هستیم و رابطه خوبی با آنها داریم. ما دو جلسه با آنها در این مورد داشته ایم و از آنجایی که هیچ کاشی تاریخی وجود ندارد، لازم نیست نگران این موضوع باشیم.


معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) اذعان داشت: هر قسمتی از حرم مطهر که تغییر شکل داده و کاشی جایگزین شود، قبل از شروع کار به طور کامل مورد بازدید قرار می گیرد. حتی قسمتی داریم که کاشی آن خراب است و ممکن است روی زائر بیفتد، اما هنوز تصمیم نگرفته ایم کاشی ارثی است یا خیر، به آن قسمت دست نزده ایم. ما تیمی از کارشناسان داریم که تمام کاشی ها را بازرسی می کنند. حتی سالی یک بار در صحن امام رضا (ع) و امام هادی (ع) همه کاشی ها با بالابر به طور کامل بررسی و جستجو می شود تا اگر کاشی سقوط کرد، تعمیر و نگهداری شود. ما مسئول حفظ حرم هستیم.


6


در جبهه غربی حرم حضرت معصومه(س) که در حال مرمت است، گفته می شود کاشی های نقش عموی میرزا در حال تخریب است.


وی ادامه داد: در این معبد مقدس; نخ ها مربوط به قاجار است، اما کاشی ها مربوط به اوایل انقلاب است و همه تغییر کرده اند. نه قدمت و نه ارثی دارند. با این حال، تمام جزئیات قبل از تعویض فیلمبرداری و ضبط می شود. حتی اگر در گذشته دخل و تصرفی صورت گرفته باشد، بر اساس اسناد تاریخی اصلاح می شود. به عنوان مثال، آبنمای حیاط اتابکو حدود 10 سال پیش مستطیل شکل بوده است، اما در هنگام تعمیر آن با اسناد تاریخی متوجه شدیم که این آبنما در حیاط بیضی شکل است، بنابراین در تعمیر جدید آبنما را به حالت اولیه بازگرداندیم. . رو فرم. ما به کاشی دست نمی زنیم، حتی اگر احتمال کمی داشته باشد که سابقه داشته باشد. تمام ترمیم ها طرح، رنگ و محتوای خود را حفظ می کنند.


محمودنژاد در پاسخ به این سوال که آیا تعویض و تعمیر کاشی های حرم حضرت معصومه (س) به طور معمول توسط یک پیمانکار انجام می شود یا اینکه پروژه در یک فرآیند خاص مانند مزایده به پیمانکار واگذار می شود، گفت: واجد شرایط است. البته مراحل قانونی نیز به پایان رسیده است. ما تنها پیمانکارانی را انتخاب می کنیم که اصالت لازم را در زمینه مرمت داشته باشند و به آنها اعتماد می کنیم، گاهی اوقات با مناقصه های محدود، سعی می کنند طبق عرف واقعی مناقصه بدهند. در واقع از تعداد محدودی پیمانکار تخصصی و در نهایت دو تا سه پیمانکار استفاده می کنیم. ما مسابقات نامحدود برگزار نمی کنیم تا همه بتوانند شرکت کنند و مناقصه بدهند. البته ما چندین سال است که یک کارگر کاشی با 50 سال سابقه کار در کاشی کاری داریم و سعی داریم بیشتر از آنها استفاده کنیم. از قضا اما در قسمتی که کاشی آن مربوط به دوره قاجار است، همین کاشی‌ساز اشاره کرده که در جوانی روی این کاشی کار کرده است. مستندات این کار نیز موجود است.


وی در خصوص بودجه مرمت و کاشی کاری کاشی های جدید گفت: بخش زیادی از این هزینه توسط خیران و بخشی از منابع حرم تامین می شود. در حال حاضر نمی توان عدد خاصی را تعیین کرد.


2


با وجود اینکه حضرت معصومه (س) بر غیر تاریخی بودن کاشی کاری های حرم تاکید دارد، سیدمحسن محسن (کارشناس کما) وی همچنین بر تاریخی بودن کاشی ها تاکید کرد و با بیان اینکه در حال حاضر شاهد تخریب کاشی های تاریخی در دو صحن عتیق و طلا هستیم، به ایلنا گفت: در آن از ناصرالدین شاه یاد شده است. اما اکنون تغییراتی که به نام مرمت صورت می گیرد بدون حفظ آثار تاریخی در حال انجام است. این در حالی است که دو کتاب از جمله «تربت پاکان» اثر خوزه مدرسی طباطبایی در دو جلد است که جلد اول به شرح آثار و بناهای تاریخی و تمامی آثار حرم حضرت معصومه (س) می‌پردازد. شرح داده شده است، و کتاب سه جلد اثر بیژن سعادت عکس های نفیس حرم مطهر، تغییرات قابل بررسی است.


این پژوهش پاسخی به این سوال است که آیا در تاریخ اطلاعاتی از تعویض کاشی های حرم در عصر معاصر وجود دارد یا خیر و مدیران حرم حضرت معصومه (س) مدعی هستند که این مجموعه در اوایل انقلاب تعویض شده است. آنها چنین ادعایی دارند، آن را ثابت کنید. آنها باید مستند شده و به اطلاع عموم برسند. اگرچه تعویض و تعمیرات در طول تاریخ انجام شده است، اما همه کاشی های تاریخی تعویض نشده اند. اگر مسئولان حرم چنین درخواستی داشته باشند، آن را ثابت می کنند. در سال 1379 قسمت‌هایی از حرم مانند مقبره الدوله و معاونت تغییر دگرگون شد، اما صحن قدیمی و کاشی‌های طاق طلایی قدیمی و تاریخی بود. من بر اساس دانش عمومی و تقریباً اطمینان می گویم که این کاشی ها قدیمی بودند.


وی با تاکید بر اینکه حرم حضرت معصومه(س) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یادآور شد: بر اساس قوانین ورود و تصرف حریم بنای دولتی، مجوز کتبی میراث فرهنگی الزامی است، در حالی که به نظر متولیان امر می رسد. بودن. آستان قدس حضرت معصومه(س) اعتقادی به این امر ندارد و هنوز مجوز ورود و تصرف در این بنای تاریخی را از میراث دریافت نکرده است. یعنی تا زمانی که قانون برای همه یکسان باشد و آنها موظف به رعایت قانون باشند.


محسن همچنین از راه اندازی کمپین های جلوگیری از تداخل و تصرف و تخریب بیشتر کاشی های تاریخی حرم حضرت معصومه (س) خبر داد و گفت: به نظر نمی رسد حتی نظرات کارشناسان نیز رعایت شود چرا که تصمیمات نهایی گرفته شده است. ساخته شده.”


وی در ادامه با انتقاد از نحوه انتخاب پیمانکار، مرمتگر و کاشی کاری حرم حضرت معصومه(س) گفت: بستن این گونه قراردادها پشت درهای بسته نشانه بلاتکلیفی است. صحن حضرت معصومه (س) نه تنها یک صحن مقدس است، بلکه برای جامعه ما اهمیت تاریخی دارد و باید نفوذ آن حفظ شود. این بنای ثبت شده به عنوان میراث باید برای آیندگان با همه آثار تاریخی اش حفظ شود.


انتهای پیام/