لبه سوم مثلث پهلوی و ساسانی پیدا شد.


لبه سوم مثلث پهلوی و ساسانی پیدا شد.

باز هور، مسئول کاوش در قسمت پنجم محوطه باستان شناسی با اشاره به رونمایی از نقاشی ها و کتیبه های پهلوی-ساسانی در معبد بزرگ گفت: شاید سومین معبد بزرگ آتش را در دوران باستان کشف کرده باشیم. ”


به گزارش خبرنگار ایلنا، در قدیم آتش متناسب با جوامع و شهرها بوده است. خانه آتش را منبزیه (خدای خانه) نگهبانی می داد و نگهبان هر طایفه یا فدیه، آذران مغ بود. اما در کوره، یا در ایالت آتش بهرام = ورهران، هیئتی به رهبری کاهنی بود که آتش در دست داشت.


ایرانیان باستان معتقد بودند که گرما به سه صورت و در سه مکان وجود دارد: در زمین به صورت آتش، در هوای بین زمین و آسمان به صورت گرما و در بهشت ​​به صورت خورشید.


با توجه به اهمیت آتش در دوره ایران باستان، در این دوره شاهد ساختن آتشکده های مختلف از خانه تا آتشکده های محلی و البته سلطنتی بوده ایم، از این رو هزاران آتشکده محلی در سراسر ایران ساخته شد، اما فقط سه بزرگ معابد آتش در سه نقطه کشور عقیده داشتند که آتش علویان در ابتدای خلقت ناشی از باد در این سه مکان بوده است. آدور گوزنسپ، آزور برزنمیتر، آدور فرنباغ سه معبد آتش باستانی هستند و جالب اینکه هر کدام به طبقه و گروه خاصی تعلق داشتند. آتش سوزی لشکر آذرگشنسب، ارتش و آذرفرنباغ که متعلق به کشاورزان واستریوشان و آذر برزینمهر بود به بزرگان دینی اتوربان نسبت داده شد.


آتشکده آذرگشنسب که محل آتش شاهانه و آتش مقدس سربازان و رزمندگان بوده، بر اساس متون تاریخی در آذربایجان ساخته شده است و برخی معتقدند تخت سلیمان همان معبد آتش آذرگشسناب است.


در مورد مکان آتشکده آذرفرنباغ، «آتش جلال خداوند» که آتش روحانیون، کشیشان و بزرگان دینی بود، برخی باستان شناسان و پژوهشگران از جمله ویلیام جکسون و پروفسور کریستن سن محل این آتشکده را می دانستند. معبد آن آتش کاریان در فارس حدفاصل بندر سیراف و دارابجردا. برخی دیگر مانند پروفسور هرکفلد معتقد بودند که محل این آتشکده در دریاچه کنارانگا (دشت نسابور) است.


اما محققان بر این باور بودند که معبد آذربرزین مهر، نگهبان و محافظ آتش مزرعه، در ریوندا در شمال شرقی ابرشهر قرار دارد. پروفسور ویلیام جکسون این معبد آتش را در روستای مهر بین هراسان و راهو و سبزوار قرار داد.


میثم لباف خانیکی ( دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران و رئیس شورای باستان شناسی) وی با تاکید بر اینکه بر اساس یافته های این بخش کاوش به جرات می توان گفت که یکی از بزرگترین معابد آتش در دوره ساسانی را یافته ایم، خاطرنشان کرد: وی ساسانی بوده که آذربرزین مهر معرفی شده است.


به گزارش لبافای خانیکی؛ کشف چندین گل مهر از این مجموعه حکایت از فعالیت های اداری سازماندهی شده در این مجموعه مذهبی دارد و شاید نشان دهنده اهدای هدایایی به موبدان باشد.سفیدا، آتشکده آذربرزین مهر. بر اساس کتیبه ها و کتیبه های به دست آمده می توان گفت که این یافته همان معبد آتش بزرگ است. خواندن کتیبه هایی که از پهلوی ساسانی به دست آورده ایم ضروری است، اما با توجه به اینکه این کتیبه ها بر روی دیوارها بوده و در اثر تخریب از بین رفته اند، لازم است در این زمینه ترتیبی داده شود و سپس مطالعه شود.


وی ادامه داد: کشف چندین گل مهر که نوعی مهر برای حمل کالا محسوب می شد و معمولاً در مراکز مهم سیاسی و اداری یافت می شد، نشان از اهمیت این مکان در زمان ساسانیان دارد. نباید فراموش کرد که آتشکده های این مجموعه ها نه تنها مرکز عبادت، بلکه مرکز اقتصادی و اداری منطقه بوده است. روحانیون و بوروکرات ها در معابد آتش قرار داشتند و تمبرها حتی ممکن است متعلق به هدایایی باشد که به معبد آتش داده می شود.


اما به گفته لباف خانیکی; تاکنون هیچ اثری از ظروف یا اشیایی که بتوان گفت مربوط به هدایای اهدایی به معبد آتش باشد، یافت نشده است، زیرا هزاران سال است که رها شده و ممکن است از همان سال های اولیه متروکه شدن، غارت شده باشد. اما مصالح و مناظر مرغوب گواه این موضوع است. اهمیت این مجموعه برای حکومت مرکزی ساسانی.


4


این باستان شناس ادامه داد: این آتشکده حدود 400 متر مربع مساحت دارد و شامل محوطه های اضافی و خدماتی به مساحت حدود 4 هکتار است. در حال حاضر قسمتی از معبد آتش حفاری شده و قلعه ای به ابعاد 6*6 متر پیدا شده است که محل اصلی آتش سوزی است. با توجه به اضافات آن می توان گفت که مقابل شهر هستیم. البته در این بخش کاوش موفق به دریافت نقاشی و گچ بری از دوره ساسانی شدیم. کل ساختمان آجری است و البته اتاق های آجری داریم.


18


وی در خصوص نقاشی های آشکار شده بر روی دیوارهای معبد آتش گفت: این نقاشی ها نقاشی هایی از گیاهان و افرادی است که در زیر لایه ای از گل پنهان شده اند. کلیات این پلان ها مشخص است اما نیاز به کار تخصصی و مرمتی و حذف لایه گل با روش های خاص دارد. این نقوش به رنگ های معمول دوره ساسانی مانند قرمز، سبز، لاجوردی، زرد و نارنجی کشیده شده و با خط مسئله اشتباه گرفته می شود. آنها بسیار زیبا و هندسی هستند و نقوش گیاهی و انسانی در بین تخت ها وجود دارد.


این باستان شناس در خصوص پیامدهای این فصل از کاوش های دوره هور برای یافتن ارتباط بین نقاط مختلف کشور اعم از شمال شرق، مرکز و دوره غربی ساسانی، گفت: این مکان حکمرانی ندارد اما معماری آن را می بینیم. قسمت غربی و جنوب غربی ایران که مرکز حکومت ساسانیان بوده است. در واقع سبکی که در این آتشکده می بینیم شبیه آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان است. ممکن است افرادی از دولت مرکزی برای ساختن این مجموعه آمده باشند تا این معبد آتش را بسازند.


17


وی در پاسخ به این سوال که آیا اندازه گیری های لازم از نظر منطقه، طول و عرض جغرافیایی برای یافتن آتشکده تازه کشف شده انجام شده است و بر اساس اکتشافات قبلی می توان آتشکده بزرگ آتشکده های دوره ساسانی را تکمیل کرد. عادت زنانه. وی گفت: بله، احتمالاً می توان این کار را انجام داد، اما نیاز به تحقیق بیشتر دارد. این آتشکده یکی از اولین اکتشافات میدان باستان شناسی در شمال شرق کشور و در منطقه هراسان است که به فرهنگ و تمدن هوراسان قبل از اسلام رسیده است. از آنجایی که در هوراسانا آجرسازی از دوره ساسانی نداریم، مصالح بومی منطقه خشت خام است. علاوه بر این، پلان این بنا با نقشه ساختمان های مرکزی امپراتوری ساسانی مطابقت دارد و حتی تزئینات به کار رفته در این بنا نیز شباهت زیادی به تزیینات کتسفون دارد. نقوش مضمونی مانند قوچ نشسته، نقوش گیاهی و … شباهت زیادی به گچبری های بیشاپور و کتسفون و دوره ساسانی دارد.


انتهای پیام/