طرز تهیه خورش بهاری خوشمزه


طرز تهیه خورش بهاری خوشمزه

خورش کنگر یکی از خورش های سنتی ایرانی است که همزمان با فصل بهار و با رویش گیاه کنگر تهیه می شود.


خورش ها یکی از غذاهای اصیل و ثابت روی میزهای غذاخوری ایرانی هستند که بسیار متفاوت هستند. در شهرهای مختلف ایران خورش ها به سبک ها و روش های مختلفی تهیه می شود. خورش کنگر فرنگی یکی از خورش های اصیل و قدیمی ایرانی است که می توانید همزمان با فرا رسیدن بهار و رویش گیاه کنگر آن را بپزید و در کنار خانواده از یک غذای جدید لذت ببرید.

این خورش علاوه بر طعم خوب و غنی، به لطف گیاه کنگر فرنگی یک غذای کامل و سرشار از مواد مغذی است. در ادامه این مطلب شما را با طرز تهیه خورش کنگر و همچنین نکات و تکنیک های مهم در تهیه آن آشنا می کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر


کنگر فرنگی: 1 کیلوگرم

پیاز بزرگ: 1 عدد

گوشت خورشتی: 300 گرم

جعفری: 200 گرم

نعنا: 50 گرم

لیمو عمان: 2 عدد

آب لیمو یا آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم

روغن به اندازه نیاز


نکاتی در مورد مواد اولیه


کنگر


نکاتی در مورد کنگر فرنگی


کنگر گیاهی است که در فصل بهار می روید و خصوصیت گرمی دارد. این گیاه بهاری در طبیعت به دو رنگ سبز و زرد موجود است و خارهای زیادی دارد. کنگر گیاهی خودرویی است و خود به خود تکثیر و رشد می کند. کنگر گیاهی مفید است که برای درمان یرقان، سوء هاضمه، درد معده، نفخ، یبوست، اسهال و جبران کم خونی بعد از جراحی بسیار مفید است. برای برداشت و برداشت کنگر فرنگی ابتدا باید ریشه گیاه را با بیل با دقت از خاک جدا کرد و برگ های آن را جدا کرد و دور ریخت. برای تهیه خورش کنگر باید از ریشه کنگر استفاده کرد.


نکاتی در مورد پیاز


پیاز


اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین گزینه پخت است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام و یا در سالاد مصرف کرد.


پیاز قرمز فیبر بیشتری نسبت به پیازهای سفید و زرد دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب نیز استفاده کرد. علاوه بر این، برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد.


نکات گوشتی


در پایان


معمولا وقتی از گوشت قرمز صحبت می کنیم بیشتر از ضرر آن می گوییم; با این حال گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و بهترین غذا برای تقویت عضلات و تقویت بدن است. همچنین سرشار از امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک طرف به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر اکسیژن رسانی به قلب و مغز را تسریع می کند. گوشت قرمز منبع عالی ویتامین B است. این گروه از ویتامین ها برای متابولیسم بهتر ضروری هستند.


همانطور که می بینید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف به مقدار مناسب آن مهم است و 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر از گوشت گوسفندی برای پختن خورش استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که گوشت گوسفند در حین پخت آب می شود. بنابراین، باید اندازه گوشت را افزایش دهید.


طرز تهیه خورش کنگر فرنگی مرحله به مرحله


خورش کنگر


1- ابتدا کنگر را خوب بشویید و به این ترتیب خرد کنید: قسمت های ریشه مانند را جدا کنید. سپس با استفاده از چاقو تیغ و پوست را از ساقه جدا کرده و مخروط ها را به صورت ورقه ای برش دهید.


۲- پیاز را خرد کرده و در قابلمه مناسبی بریزید. کمی روغن اضافه کنید و قابلمه را روی اجاق بگذارید. صبر کنید تا پیازها کمی نرم شوند. سپس خورش را به پیاز اضافه کنید و به مقدار لازم فلفل سیاه و زردچوبه بپاشید.


3- وقتی گوشت کمی تفت خورد، یک تا دو لیوان آب جوش را با زعفران بجوشانید و به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید. اجازه دهید گوشت حدود دو ساعت و نیم با حرارت ملایم بپزد.


4- در این فاصله جعفری و نعنا را خوب بشویید. سپس آسیاب کنید. داخل تابه کمی روغن بریزید و روی اجاق بگذارید. سبزیجات ورقه شده را در تابه بریزید و بجوشانید. وقتی آب سبزی ها کشیده شد، کنگر فرنگی ها را در تابه ای اضافه کنید و حدود پانزده دقیقه بپزید. وقتی رنگ کنگر تغییر کرد، اجاق گاز را خاموش کنید.


5- بعد از پختن گوشت، سبزی و کنگر سرخ شده در تابه را به لیمو عمانی اضافه کنید و دوباره درب آن را ببندید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.


6- نمک و آبلیمو یا آبلیمو را در بیست دقیقه آخر پخت به قابلمه اضافه کنید. بعد از جا افتادن خورش و تبدیل شدن به روغن، اجاق گاز را خاموش کنید و این خورش خوشمزه و پرخاصیت را با کاتای زعفرانی یا پلو میل کنید. نوش جان.


نکته

خورش کنگر فرنگی در ایران به دو صورت سبز و قرمز درست می شود. برای تهیه خورش کنگر می توان به جای سبزی از رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده کرد. همچنین اگر می خواهید طعم خورش اسیدی تر شود می توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده کنید.


منبع: فرارو


انتهای پیام/