شخصیت های خارجی قلابی را بیشتر از قهرمان های خودمان می شناسیم/ «کمانچه» و «ابوا» سازهای اصلی انیمیشن «سلام بر ابراهیم» هستند.


ما قهرمانان خارجی جعلی را بیشتر از ابرقهرمانان خود می شناسیم/

آرمین رهبر، نوازنده و آهنگساز که برای انیمیشن هایی چون «پریوش»، «شکارستان» و «جوانمردان» موسیقی ساخته است، از حضور خود در پروژه «سلام بر ابراهیم» گفت و جزئیاتی از انیمیشن کشور ارائه کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، آرمینس رهبر، این نوازنده (آهنگساز و رهبر ارکستر) در زمینه ساخت موسیقی انیمیشن فعال است. او که مشغول ساخت موسیقی متن انیمیشن سلام بر ابراهیم است، درباره جزئیات ساخت این موزیکال از مجموعه کارتونی و مسائلی که در ساخت فیلم و انیمیشن حائز اهمیت است با ایلان گفت وگو کرد. انیمیشن «سلام بر ابراهیم» به کارگردانی اسماعیل یوسفی و تهیه کنندگی اسداله دیانتی ساخته شده است.


16199661_224


آرمین رهبر در ابتدای گفت و گو درباره فعالیت های اخیر خود گفت: آهنگسازی سریال انیمیشن «جوانمردان» را بر عهده داشتم و برای این سریال آهنگسازی کردم. چون هنوز ادامه دارد. بعد از ساخت سریال و فصل اول، اگر اشتباه نکنم پنج یا شش فصل دیگر برای این سریال ساخته شد و در این مدت مشغول کار بر روی آن بوده ام.


سلام ابراهیم پروژه ای بزرگ و زمان بر است


وی افزود: علاوه بر این پروژه به کارهای دیگری چون «دهکده ماجرایی» که توسط مؤسسه فرهنگ و هنر صبا تهیه و تولید شده بود مشغول بوده ام و آهنگسازی آن را بر عهده داشتم. چند قطعه دیگر هم هست که بیشتر آنها قطعات کوتاه جشنواره ای بود که من برای آنها موسیقی ساختم. در ادامه این فعالیت ها به «سلام ابراهیم» رسیدم که به نوعی پروژه بزرگ و زمان بری بود.


وی در ادامه گفت: ساخت موسیقی «سلام ابراهیم» با چالش های زیادی مواجه بود. نوع تنظیم و ارکستراسیونی که قرار بود به او بدهیم، خودش اتفاق سختی بود. وقتی کار را شروع کردیم، متوجه شدم که کار بزرگی در پیش دارم. بخشی از سختی این بود که سلام ابراهیم در دو نسخه، یک فیلم و یک سریال 100 قسمتی در چهار فصل ساخته شد، واقعیتی که نشان می دهد کار چقدر سخت است.


این کارگردان درباره چالش های دیگری که در ساخت موسیقی متن انیمیشن سلام ابراهیم با آن روبرو بوده است، گفت: کار دارای سکانس های اکشن متعددی است و معمولاً نوع موسیقی که می خواهیم برای آن انتخاب کنیم باید با موضوع و اتفاقات همخوانی داشته باشد. و تلاش من و اعضای گروه نیز پایه و اساس آن بود. سپس به سکانس های احساسی دیگر رسیدیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت موسیقی متن فیلم با ساختن موسیقی برای یک اثر انیمیشن متفاوت است، توضیح داد: این سوالی است که معمولا مطرح می شود و سعی می کنم پاسخ درستی به آن بدهم. در این هفده، هجده سالی که در زمینه ساخت موسیقی برای انیمیشن فعالیت می کنم، به این نتیجه رسیده ام که ساخت موسیقی برای انیمیشن با ساخت موسیقی برای فیلم متفاوت است و دلیل آن را توضیح می دهم. تصویری که در آثار واقعی می بینیم از دید دوربین است، در حالی که انیمیشن هنری است که کاملاً از صفر خلق شده و قطعاً رگه هایی از فانتزی دارد. از طرفی موسیقی فیلم بر اساس حرکت و اتفاقاتی است که در صحنه اتفاق می افتد. اما حرکات در انیمیشن متفاوت است. به همین دلایل ژانر و نوع موسیقی در سینما و انیمیشن متفاوت است. فرقی نمی کند که اثر انیمیشن مخاطب کودک و نوجوان باشد یا بزرگسال.


این آهنگساز در ادامه گفت: اگر بخواهیم در رابطه با موسیقی انیمیشن به عقب برگردیم، در نهایت به آثار کلاسیک والت دیزنی و دیگران می رسیم. اگر آثار قدیمی و کلاسیک را ببینیم، متوجه می شویم که ارکستر و سیستم بزرگی که برای آنها ساخته شده، کار خود را به درستی انجام داده است. اتفاقاتی که در آن آثار افتاد شاید کودکانه بوده باشد اما این موضوع تاثیری در موسیقی و کیفیت آن نداشته است. این آثار نیز مانند کارتون پلنگ صورتی موضوع محور هستند. اصلاً خوب نیست که بگوییم چون برای کودکان کار می‌سازیم، باید آن موسیقی را متمایز کنیم. حتی فیلم های واقعی کودکان هم شامل این مورد نمی شوند. اگر فیلم های دهه شصت و هفتاد مثل «دزد عروسک ها»، «گلنار» یا حتی «کلاه قرمزی» و بسیاری آثار دیگر را ببینید متوجه کیفیت موسیقی آن ها خواهید شد. این آثار از نظر آهنگین و توجه به موسیقی بسیار سنگین تر و بهتر از آثار مدرن بوده اند.


«محیط» در انیمیشن بی فایده است


وی در پاسخ به این سوال که اگر (در مقایسه با فیلم ها و آثار رئالیستی) روی موسیقی آثار انیمیشن تاکید شده است، دلیل این امر چیست؟ وی گفت: من در دانشگاه انیمیشن تدریس می کنم و در مورد این مقوله نتیجه گیری کرده ام. اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم که به یک نتیجه بزرگ رسیده ام. اینکه ما چیزهایی به نام محیط یا صدای صحنه و صدای محیط داریم که در فیلم های واقعی با آن ها مواجه می شویم. همانطور که گفتم در فیلم ها و سریال های واقعی دوربین و میکروفون داریم و صدا یکی از مهمترین موارد در این گونه آثار است و با این حساب اکشن و صدا در تصویر زیاد است و هنری است. انیمیشن از صفر تا صد است، جایی که تمام عناصر و پشتیبانی آنها ساخته شده اند و قبلا وجود نداشتند. چیزی به نام صدای محیط یا محیط در انیمیشن وجود ندارد و این موارد باید ساخته و پرداخته شوند. در انیمه گاهی اوقات تصویر فاقد اتمسفر است و باید به آن موسیقی اضافه کنید تا حس و حال دلخواه را به دست آورید. حتی اگر موسیقی ما انفرادی و یک قطعه باشد، باز هم باید این اتفاق بیفتد.


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: پیشرفت ما در انیمیشن اتفاق بسیار خوبی است زیرا دنیا آرام آرام به سمتی می رود که انیمیشن روز به روز جدی تر می شود. ما واقعیتی را می بینیم که انیمیشنی است اما بسیار شبیه به فیلم است. قطعا انیمیشن در آینده برای ما بسیار ضروری خواهد بود و به همین دلیل می گویم پیشرفت ما در این زمینه اتفاق بسیار خوبی است.


وی ادامه داد: در دنیای امروز انیمیشن محدود به گروه سنی خاصی نیست و سریال هایی را می بینیم که انیمیشن هستند اما برای بزرگسالان. همه اینها دلایل مهمی برای اهمیت انیمیشن هستند. اتفاقاً کسانی که برای بزرگسالان آثار خلق می کنند، خیلی عاقلانه می دانند که باید چه کار کنند و چه گره هایی در داستان و کار بگذارند تا برای مخاطبان از اقشار مختلف دیده شود.


تقسیم موسیقی به «سنتی»، «پاپ» و «کلاسیک» ایده خوبی نیست


وی ادامه داد: اتفاق بدی که در کشور ما افتاد تقسیم بندی موسیقی سنتی، پاپ و کلاسیک است. این تقسیم بندی ها ما را وادار کرده است که به سبک های ذکر شده به صورت مستقل نگاه نکنیم و با وجود اینکه چیزی از هیچ کدام نمی دانیم، همچنان آنها را با هم ترکیب می کنیم. مثل این است که ساختمانی بدون ستون بسازیم، اما روی آن دیوار سقفی بسازیم. چنین ساختاری به زودی فرو خواهد ریخت. وقتی نمی دانیم موسیقی پاپ چیست، چگونه می توانیم آن را با سبک سنتی ترکیب کنیم! هر چند نخبه موسیقی سنتی نداریم!


این کارگردان اذعان داشت: کسانی که در حوزه موسیقی فیلم فعالیت می کنند باید ابتدا تکلیف خود را با نوع موسیقی مشخص کنند. اگر سنتی کار کنیم باید سراغ دستگاه های موسیقی برویم. وقتی از موسیقی سنتی و پاپ به درستی استفاده نکنیم و آن ها را به درستی ترکیب کنیم، به هویت هر دوی آنها توهین می کنیم. فقط بعد از همه اینها باید به سراغ قوانین ساخت موسیقی فیلم و موسیقی انیمیشن رفت و آنها را ارزیابی و تفکیک کرد. این موضوع بسیار مهمی است که به خصوص در حوزه انیمیشن باید به آن توجه کنیم.


این نوازنده و آهنگساز درباره روال همکاری با انیماتورها و نحوه برخوردش با کار گفت: برای من مهم است که موسیقی در خدمت درام باشد. معمولا وقتی با کارگردان ها کار می کنم، فیلمنامه را از آنها می گیرم و تا آخر می خوانم تا درباره فضا، داستان و شخصیت ها شناخت پیدا کنم و لایه های زیرین کار را درک کنم.


«سلام بر ابراهیم» درباره زندگی شهید ابراهیم هادی است


وی درباره داستان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» اینگونه توضیح داد: قبل از اینکه با آثار و بازیگران فیلم مواجه شوم، کتاب «سلام بر ابراهیم» را خوانده بودم. این کتاب مجموعه ای از خاطرات شهید ابراهیم هادی است. نسخه سینمایی و سریال 100 قسمتی اثر نیز درباره زندگی این شهید که علمدار کمیل نام داشت می باشد. اتفاقاتی که برای گردان در کانال کامیلا می افتد واقعی است و یک اثر سینمایی خلق می کند. بسیار دراماتیک است.


وی بیان کرد: من به عنوان یکی از بازیگران فیلم از جزئیات داستان اطلاع چندانی نداشتم و این در حالی است که اکثر ما شخصیت های خارجی جعلی را بهتر و بیشتر از شخصیت های واقعی خود می شناسیم. امیدوارم با خلق آثاری در مورد شخصیت های شاخص و قهرمانان واقعی کشورمان ایران، آنها را بیشتر بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم. به راستی که شخصیت شهدایی مانند ابراهیم هادی منحصر به فرد است و کارهایی انجام داده است که اکثر ما از آنها اطلاعی نداریم. آنها به خاطر رشادت ها و فداکاری های خود به قهرمانان واقعی تبدیل شده اند و ما نیز باید با خلق آثار مناسب و معرفی آنها به دیگران از آنها تقدیر کنیم. این نوع قهرمان سازی هنرمندان در عرصه تصویر کار بسیار درستی است.


ویولن و ابوا از سازهای اصلی فیلم هستند


همچنین مدیری درباره تنظیم های موسیقایی انیمیشن «سلام بر ابراهیم» گفت: در موسیقی فیلم از ویولن ایرانی و ساز بادی ابوا استفاده کردم. ابوا در دسته سازهای کلاسیک قرار می گیرد و صدای بسیار زیبایی دارد. سعی کردم از هر دو ساز ویولن و ابوا بهترین استفاده را ببرم و بار موسیقی حماسی و احساسی اثر بر دوش این دو ساز است. البته موسیقی تنها به ویولن و ابوا محدود نمی شود و این دو ساز غالب به شمار می روند.


این آهنگساز درباره زمان صرف شده برای ساخت موسیقی این پروژه نیز گفت: «سلام بر ابراهیم» را تنها حدود چهار ماه کار کردم. ما حتی از قبل یک نت نویسی داشتیم تا بتوانم ملودی را روی کاغذ حس کنم. من و کارگردان اصرار داشتیم ملودی متفاوت از ملودی های فعال و اکشن داشته باشیم. ما می خواستیم یک آهنگ ساده بگیریم و آن را به یک برند تبدیل کنیم یا حداقل در این مسیر قدم برداریم. خیلی ها می گویند ملودی و تم دیگر به درد نمی خورد و دورانشان گذشته است اما ما آمدیم و بر این اساس کلاسیک کار کردیم.


ساخت یک انیمیشن کوتاه به بودجه کمی نیاز دارد


این آهنگساز در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: به شخصه فکر می کنم ساخت انیمیشن های کوتاه کار خوبی است. چنین کارهایی به دلیل کوتاهی بودجه کمتری نیاز دارند و ما می توانیم از آن بهره ببریم. با خلق آثار کوتاه می توانید خود را بهتر در عرصه های بین المللی مطرح کنید. ایران واقعا خود را در این زمینه ثابت کرده است. ساخت انیمیشن های کوتاه در حال حاضر امری عادی است و آثار هفت دقیقه ای و حتی سه دقیقه ای واقعاً خوبی وجود دارد.


آرمینس رابرس در خاتمه درباره فعالیت های آینده خود گفت: در حال حاضر مشغول سریال های «جوانمردان» و «سلام بر ابراهیم» و چند کار دیگر هستم و فرصتی برای کارهای دیگر باقی نمانده است. به لطف خدا نسخه سینمایی «سلام بر ابراهیم» آماده پخش است اما سه فصل دیگر در انتظار فیلمبرداری است.


انتهای پیام/