سهم 3 درصدی ایران از بازار میوه روسیه/ 30 درصد محصولات کشاورزی این کشور کنار گذاشته می شود


سهم 3 درصدی ایران از بازار میوه روسیه/ 30 درصد محصولات کشاورزی این کشور کنار گذاشته می شود

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دامپینگ محصولات کشاورزی در ایران را حدود 30 درصد دانست و افزود: بر اساس آمار وزارت گمرک و کشاورزی حدود 5 درصد محصولات کشاورزی صادر می شود و اگر ما 25 درصد تولید را صادر کنیم، خللی در بازار داخلی ایجاد نخواهد شد.» و از زباله و زباله دوری می کنیم. اما همانطور که گفتم زیرساخت های لجستیکی برای حمل و نقل محصولات کشاورزی نداریم و آنها را دور می اندازیم.


صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به روند کاهشی صادرات میوه و تره بار به روسیه، اظهار داشت: صادرات میوه و تره بار به روسیه کاهش یافته است. محصولات کشاورزی روسیه نیز در این دوره موجود است.


وی با بیان اینکه صادرکنندگان از تحریم روسیه استفاده کرده و صادرات خود را به روسیه گسترش داده اند، افزود: کشور ما زیرساخت توسعه صادرات را ندارد، بنابراین نمی توانیم سهم واقعی خود را از بازار روسیه در اختیار بگیریم.


نیاورانی ادامه داد: ایران بر بازار گل های زینتی روسیه تسلط دارد اما چون حمل و نقل هوایی به روسیه نداریم نمی توانیم صادرات گل را با موفقیت انجام دهیم.


به گفته این فعال اقتصادی؛ صیفی جات و صیفی جات ما به صورت کانتینری صادر می شود. حدود 4 هزار یخچال داریم که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی حدود 6 هزار دستگاه کمبود داریم.


وی با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخلی اجازه واردات کامیون های خارجی را نمی دهند، خاطرنشان کرد: یخچال های داخلی حدود 2 میلیارد تن قیمت دارند، در حالی که کامیون های مشابه با 800 میلیون تن قابل واردات هستند.


نایب رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در شرایطی است که شاهد تنوع تولید میوه هستیم، آیا برنامه ای برای توسعه صادرات میوه در این فصل داریم؟ وی گفت: وزارت کشاورزی و صمت باید در این زمینه مداخله کند و صادرات میوه و محصولات تازه را به روسیه گسترش دهد.


وی با بیان اینکه گمرک اشاره ای به حجم صادرات میوه و تازه به روسیه است، تاکید کرد: صادرات میوه به امارات و قطر کمتر از 10 میلیون نفر نسبت به روسیه 200 میلیون نفری بیشتر است.


این صادرکننده میوه و تره بار با بیان اینکه حضور ما در بازار کشورهای همسایه 100 درصد نیست، گفت: کشورهای رقیب هم با خود داریم، اما حضور ما در امارات و قطر قوی است.


نیاورانی گفت: آیا وزارتخانه های کشاورزی و صمت برای توسعه صادرات به روسیه اقداماتی انجام داده اند؟ آیا دولت به صادرکنندگان پاداش صادراتی داده است؟ آیا به صادرکنندگان یارانه پرداخت می شود؟ آیا اجازه بارگیری کامیون های روسی در ایران را داده اند؟ پاسخ به این سؤالات منفی است، پس چگونه می توان انتظار داشت سهمی از بازار روسیه بیش از 3 درصد باشد، اگر این امکان وجود ندارد تا زمانی که ترکیه حدود 20 درصد از بازار روسیه را در طول جنگ تصاحب کند.


نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دامپینگ محصولات کشاورزی در ایران را حدود 30 درصد دانست و افزود: بر اساس آمار وزارت گمرک و کشاورزی حدود 5 درصد محصولات کشاورزی صادر می شود و اگر ما 25 درصد تولید را صادر کنیم، خللی در بازار داخلی ایجاد نخواهد شد.» و از زباله و زباله دوری می کنیم. اما همانطور که گفتم زیرساخت های لجستیکی برای حمل و نقل محصولات کشاورزی نداریم و آنها را دور می اندازیم.


به گفته نیاورانی عمده محصولات صادراتی ما به روسیه صیفی جات از جمله بادمجان، کدو تنبل، کاهو و فلفل دلمه ای است.


انتهای پیام/