رئالیسم هرگز اینقدر بی ادب نبوده است


رئالیسم هرگز اینقدر بی ادب نبوده است

داووف نامور کارگردان تئاتر نوفلوشاتو که نمایش «پروین» نوشته و روی صحنه رفته توسط خوزه کیانی را تهیه و روی صحنه برد، از این نمایش ابراز نارضایتی کرد.


«داود نامور«کارگردان عمارت تئاتر نوفلوشاتو که نمایش را تهیه کرد»شراباو که به نویسندگی و صحنه سازی خوزه کیانی در گفت و گو با ایلنا از اتفاقات رخ داده ابراز نارضایتی کرد.


نامور علت این نارضایتی را اینگونه بیان کرد: حسینی کیانی در این نمایشنامه به نقش پروین اعتصامی در تاریخ ادبیات ایران توجه زیادی داشته است. برای تکمیل این رویکرد، از ماه دسامبر که شروع به انتخاب بازیگران و تمرین کردیم، متوجه شدیم که این روند چقدر دشوار است. دنبال بازیگری می گشتیم که شباهت زیادی به پروین اعتصامی داشته باشد. علاوه بر این چندین ماه بهترین دکور، تیم تولید، لباس، موسیقی، گریم، تبلیغات و… را تمرین کردیم و از آن استفاده کردیم، اما متأسفانه مردم این اثر را درک نکردند و آن را با فضای واقع گرایانه آن تداعی نکردند. شاید تا حدودی حق با آنهاست.


وی ادامه داد: برخی می گویند چرا زمان این نمایش دو ساعت و 40 دقیقه است؟ «پروین» تئاتری در چهار صحنه است و بخشی از زندگی این قهرمان را در سه ماه آخر عمرش به تصویر می کشد که زمان بر است. اما ما نمی خواهیم اتفاقی بیفتد که بینندگان را از دیدن این تصاویر شگفت زده کند. حتی برای رضایت مخاطبان، ژوزین کیانی به عنوان نویسنده و کارگردان قول داده است زمان نمایش را به دو ساعت کاهش دهد و بخش هایی را که حساس نیستند و ریتم را فشرده یا افزایش نمی دهند حذف کند.


تهیه کننده نمایش «پارویش» یادآور شد: امیدوارم این اتفاق برای جلب رضایت مخاطبان بیفتد. اما نارضایتی من از بخش تولید نیست، بلکه از این است که نمی آیم و این نوع تئاتر را نمی بینم. تئاتری که نمونه اش را در سال های اخیر کمتر دیده ایم. نگاه و نگرش تماشاگران، دانشجویان و اهالی تئاتر به رئالیسم در دهه های اخیر چندان هم کم لطفی نبوده است. اما متاسفانه بعد از کرونا استقبال از این نوع کارها کم شده است.


نامور خاطرنشان کرد: پروین ها تصویر شاعری است که مظلوم واقع شده و مظلوم مانده است. مانند این نمایش که داستان زندگی او را روایت می کند، اما آنطور که باید درک نمی شود. با این حال، این عدم رضایت گسترده به معنای پایین بودن کیفیت کار نیست. این اتفاق احتمالاً به دلیل عدم شناخت مخاطب از رئالیسم و ​​نمایش پرتره است که نباید از نقش جامعه تئاتر در این رویداد غافل شد. با این حال باید از درخشش بازیگرانی چون نرگس محمدی، امین زندگانی، مهران رنجبر، جواد یحیوی، مجید رحمتی، اکرم محمدی، آتنا تندرو و هوشنگ قوانلو، مریم ندایی، سهیل ملکی و فرید غفاری در این اثر بگویم. حسین کیانی برای راهنمایی بازیگران. علاوه بر این، تیم تولید تجربه و دانش خود را نشان داد. البته می دانیم که کمبودهایی داریم و به همین دلیل هر نوع انتقادی را می پذیریم.


او گفت: “امیدوارم مردم این نوع نمایش را ببینند تا بتوانیم به تاریخ خود و مشاهیرمان برگردیم و ببینیم آنها چگونه زندگی می کردند.” وی خاطرنشان کرد: به ویژه پروین اعتصامی که والدین او را یکی از مهم ترین چهره های ادبیات ایران می دانستند. خیلی دوست داریم اهالی ادبیات و شعر و تئاتر بیایند و این کار را ببینند و نظرشان را بگویند. چون ساختن این نمایش سخت است و ما دوست داریم این کار بزرگ را ببینیم.


«پارویش» از هشتم خردادماه در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود و تا 30 تیرماه ادامه دارد.


انتهای پیام/