دولت و مجلس باید به تفاهم مشترک برسند تا مشکلات کشور تشدید نشود


دولت و مجلس باید به تفاهم مشترک برسند تا مشکلات کشور تشدید نشود

این معاونت گفت: دولت و مجلس در انتخاب و ابراز اعتماد به هیئت وزیران به سه موضوع تعهد، تجربه و دانش توجه کافی نداشته اند.


مرداد لاهوتی نماینده ایلنا در گفت وگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس تا چه اندازه می تواند دولت را در نظارت بر کابینه دولت سیزدهم و میزان تعامل آن با دولت یاری کند، گفت: مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه می تواند به دولت در نظارت بر کابینه دولت سیزدهم کمک کند. دولت باید در انتخاب ترکیب اولیه کابینه خود دقت می کرد تا افراد شایستگی لازم برای کار در وزارتخانه ها را داشته باشند. این فاصله کوتاه از استعفای یک وزیر تا استیضاح وزیر دیگر برای کل دولت خوشایند نیست.


وی افزود: جای تاسف است که وزیری استعفا می دهد یا قانونگذاری که ناظر به او اعتماد کرده بخواهد در کوتاه مدت این اعتماد را دوباره به دست آورد. هر چه عمر کابینه یا رهبری بیشتر باشد، موفقیت بیشتری خواهد داشت. اما هر چه کابینه کوتاهتر باشد، آسیب به سازمان و وزارتخانه بیشتر می شود. مثلاً آقای عبدالله ملکی از وزارت رفاه استعفا داد. بدیهی است که وزیر جدید با نگاهی متفاوت به این وزارتخانه خواهد آمد و ممکن است تغییراتی ایجاد کند که اصلاح و کاهش کارایی این وزارتخانه به زمان بیشتری نیاز دارد.


لاهوتی افزود: بنابراین دولت در انتخاب کابینه خود احتیاط نکرد علیرغم اینکه مراحل انتخابات سه ماه پس از تحلیف رئیس جمهور انجام شد.


وی افزود: برخی از وظایفی که در وزارتخانه ها وجود دارد بر عهده وزیر است اما مشاهده می شود که تصمیم گیری نهایی در صلاحیت این وزارتخانه نیست. به عنوان مثال، یکی از راه های برون رفت از وضعیت فعلی خودرو، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. ما سالانه به یک و نیم میلیون خودرو نیاز داریم در حالی که بین 800 تا 900 هزار خودرو تولید می کنیم و وضعیت کاملاً مشخص است. بنابراین عرضه کمتر از تقاضا است که در این صورت چیزی جز واردات خودرو باقی نمی ماند. این قانون توسط مجلس تصویب شد، اما در جلسه کمیته سران قوا، ساختار اقتصادی به حالت تعلیق درآمد. به همین دلیل چون تصمیمات در جاهای دیگر گرفته می شود، مسئولیت بر عهده وزیر است.


وی افزود: در مثالی دیگر در سیاست خارجی همه نگاه ها به سمت آقای امیره عبدالهیانا است اما ایشان میانجی دولت با طرف مذاکره هستند. اگر مذاکرات در جایی کند پیش می رود، این را نمی توان به امیرعبداللهیان نسبت داد. زیرا او بر اساس نظر خود تصمیم گیرنده نهایی نیست. پس اینجا اراده نظام برای مذاکره از این طریق است.


لاهوتی گفت: اگر دولت از روز اول به سوابق کاندیداها نگاه می کرد و وزرای خود را بر اساس سه معیار دانش، تعهد و تجربه انتخاب می کرد امروز دچار این حوادث نمی شدیم. وقتی فردی می خواهد وزیر جهاد کشاورزی یا صنعت شود، باید از نظر آموزشی به آن وزارتخانه وابسته باشد، یعنی وقتی می خواهیم وزیر کشاورزی در جهاد انتخاب کنیم، آیا واقعا نظری بودن کافی است. آموزش یا دانش عملی و راهکارها و تجربه عملی؟ در مورد تعهدات، مقامات نظارتی نیز می توانند بر روابط فرد با وزارت نظارت کنند.


وی افزود: تعهد، دانش و تجربه سه موردی است که دولت و نمایندگان مجلس به کابینه دولت سیزدهم توجه نکرده اند. امروز انحلال کابینه به نفع عموم نیست. دولت و مجلس باید بنشینند و به تفاهم برسند تا این را ترتیب دهند که کل کابینه فرو نریزد. اما اگر این اتفاق نیفتد، دستیابی به سطوح بالای استیضاح و استعفا در کوتاه مدت و در شرایط نامساعد اقتصادی و قیمت جهانی کالاها، تحریم ها و حذف 4200 ارز، معقول تر است. بنابراین اگر هر گونه فشار اضافی مانند فشار بر کابینه به مشکلات مطرح شده اضافه شود، جمع بندی آن بسیار مشکل خواهد بود.


در پاسخ به این سوال که آیا مجلس زمان کافی برای استیضاح وزرا قبل از دولت دارد، زیرا 9 ماه یا بیشتر از آن گذشته است، دولت باید به دولت مهلت دهد تا بگوید: “مجلس باید کمی خودداری کند و بیشتر بدهد.” زمان حکومت


انتهای پست/