دلایل بروز حوادث انفجار لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد/ این فرودگاه موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده است.


دلایل بروز حوادث انفجار لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد/ این فرودگاه موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده است.

سازمان هواپیمایی کشوری علل وقوع حوادث ترکیدگی لاستیک در فرودگاه مشهد را اعلام کرد: این فرودگاه تاکنون موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی بر اساس الزامات جدید سازمان هواپیمایی کشوری مقررات فرودگاهی کار خود را بررسی کنید.


به گزارش ایلنا، سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی دلایل ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد را اعلام کرد. این گزارش حاکی است: دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاع از حوادث ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و گاهاً آسیب به موتور ناشی از ورود قطعات لاستیک هواپیما به داخل موتور، اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرد. و با توجه به این رویداد، صدور توصیه‌های ایمنی لازم در باند 13L-31R فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد پس از بررسی ایمنی در این خصوص و مطالعه اطلاعات رویدادها برای جلوگیری از حوادث مشابه:


1– تاریخچه حوادث:


سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ثبت اطلاعات حوادث و سوانح است و تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات هواپیمایی با رعایت قوانین گزارش حوادث ایمنی، رویدادهایی را که در این سامانه ثبت و ثبت می شود به اطلاع سازمان کشوری رسانده اند. با استناد به این سامانه، رویدادهای مختلف مربوط به ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد به ثبت رسیده است. البته سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه هایی مانند مهرآباد، شیراز، ماهشهر و… به ندرت دیده می شود، اما در فرودگاه مشهد بیشتر دیده می شود. این مشکل می تواند ناشی از ترافیک زیاد فرودگاه، تعداد زیاد مسافر، درجه حرارت و ارتفاع فرودگاه به عنوان یکی از عوامل موثر باشد.


اتفاقات مختلفی که ذکر شد با توجه به اطلاعات این پرواز نتیجه خاص خود را دارد و شاید نتیجه یکسانی نداشته باشد اما در این تحقیق سعی شده با تمرکز بر نکات مشترک به نظرات ایمنی لازم برسیم. لازم به ذکر است با توجه به اتفاقات قبلی، با هماهنگی سازمان و فرودگاه مذکور مقرر شد بازدید از باند پرواز دو برابر شده و به شرکت های هواپیمایی جهت اعمال محدودیت وزنی برخاست اطلاع داده شود. هواپیما و نحوه مراقبت از چرخ ها


2– کیفیت ساخت، نگهداری و تعمیر:


– با بررسی مدارک مربوطه مشخص شد که در این رویدادها انواع مختلفی از تولیدات از کارخانه های تولیدی مشاهده شد که شرکت ایرانی گوهر (صنایع بنی هاشم)، دانلوپ، بریجستون، میشلین، گودیر و … بودند، بنابراین سوال از کارخانه ها و مواد سازنده به کارگردانی نیست.


– چرخ‌ها و لاستیک‌های هواپیما از قطعات بی‌دوام (LLP) هستند و بسته به کاربردشان در معرض فرسودگی و تعویض هستند. این چرخ‌ها را می‌توان به‌عنوان نو (جدید) یا تعمیر اساسی (Recap) استفاده کرد و زمان‌های پروازی آن بین 200 تا 100 چرخه است. تاریخچه این اتفاقات نشان می دهد که در این رویدادها برخی از چرخ های جدید و برخی چرخ های اورهال آسیب دیده اند که باعث می شود تأثیر شرایط خارجی بر روی تایر بیشتر شود.


-در فرودگاه مشهد با بازدید دقیق از چرخ های هواپیماهای خارجی و داخلی مشخص شد که کیفیت چرخ ها کاملا متفاوت است که نشان دهنده دریافت لاستیک از منابع معتبر و مستقیم از سازنده و بازدید طبق مقررات کارخانه است. استانداردها شرط مهمی برای عملکرد صحیح آنها هستند.


3– شرایط عملیاتی هواپیما:


– بسیاری از این اتفاقات زمانی رخ داده است که هواپیما در حال خزیدن روی باند برای پرواز (قبل از برخاستن) و در سرعت های بالای هواپیما و چرخ بوده است که خلبانان باید طبق دستورالعمل و به دلیل جاذبه زمین پرواز می کردند. با توجه به وزن هواپیما در این مرحله، خلبان مجبور بود برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما، ارتفاع ثابتی را حفظ کند.


– در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده است که برای سوخت گیری کمتر در جایگاه های خارجی و یا صرفه جویی در زمان در ایستگاه های مقصد، خلبانان درخواست حمل سوخت اضافی برای مسیر بعدی (Fuel Tankering) کرده اند. تا زمانی که حداکثر وزن مجاز هواپیما رعایت شود، چنین رفتاری غیرقانونی نیست.


– شرایط گرم و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور به طور مستقیم بر وقوع حوادثی تأثیر می گذارد که علاوه بر وقوع این حوادث، خطری برای موتور هواپیما نیز پذیرفته شده است.


– زمان خنک شدن چرخ و توجه خلبان به دمای ترمز نکته بسیار مهمی است که ایرلاین ها باید به آن توجه کنند.


– برخی از ایرلاین ها برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور و هواپیما، محدودیت هایی مانند کاهش تعداد مسافران و شرایط عملیاتی ویژه اعمال کرده اند.


4اطلاعات عملیاتی فرودگاه مشهد:


فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خدمات رسانی می کند. این فرودگاه یکی از شلوغ ترین فرودگاه های کشور است که پروازهای داخلی و خارجی را انجام می دهد. این فرودگاه تاکنون موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی بر اساس الزامات جدید آیین نامه فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری نشده است که دفاتر نظارتی سازمان بنا دارند پس از مصوبات رگولاتوری جمهوری اسلامی ایران، آن را در دستور کار خود قرار دهند. لتونی تکمیل شده است. صدور گواهینامه فرودگاهی


– این فرودگاه دارای دو باند با سازه آسفالتی در جهت 13-31 چپ و راست است که توسط سیستم ILS برای باند 13L-31R ارائه شده است که فرض می شود باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد باشد. به دلیل نزدیک بودن باند 13R-31L به ساختمان های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، این باند به طور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرد. به همین دلیل فرودگاه برای بستن باند اصلی برای مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم با محدودیت مواجه شده است.


– بازدید از باند و کنترل FOD باند سه بار در روز انجام می شود که در حال حاضر افزایش یافته است.


– ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بوده و در هوای گرم کارایی هواپیماها محدود است. به دلیل وجود موانع در آستانه باند 13 و ظرفیت کامل مسافران، خلبانان پرواز معمولاً تمایل دارند از باند 13 در سمت چپ بلند شوند.


– کلیه حوادث انفجار چرخ در باند اصلی (13 چپ / 31 راست) موارد در حال انجام است که توسط اداره بررسی حوادث سازمان به دقت رصد می شود. گزارش های بررسی سانحه این سازمان نشان می دهد که کیفیت رنگ آمیزی باند اصلی نامناسب بوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی هایی را نیز ایجاد کرده که به دلیل وزن و سرعت زیاد تایرهای چرخ هواپیما را با مشکل مواجه می کند.


– در پی حادثه خروج باند MD83 هواپیمایی زاگرس 2014 و سانحه انفجار لاستیک B737 شرکت هواپیمایی سپهران در سال 2014، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت باند اصلی فرودگاه مشهد (ظرفیت ترمز، رنگ آمیزی) صادر شد که به گفته مدیر فرودگاه زمان بود. -مصرف .. با توجه به گستردگی پروژه تاکنون امکان انجام اقدامات اصلاحی وجود نداشته است.


با توجه به یافته فوق و ارتقای ایمنی پرواز، توصیه های ایمنی زیر صادر شده است تا دستگاه های حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری با پیگیری های لازم زمینه اجرای آن را فراهم کنند.


نکات ایمنی برای تمامی خطوط هوایی:


1- برای حل مشکل باند فرودگاه مشهد، جلوگیری از حمل سوخت مازاد در ایستگاه مشهد و کنترل و محدود کردن حمل و نقل سوخت مازاد در هوای گرم و در فرودگاه های مرتفع.


۲- بازه زمانی لازم از توقف هواپیما تا شروع حرکت آن در پارکینگ فرودگاه های کشور (زمان زمینی) را حتما در دستورالعمل درج کرده و بر اجرای آن نظارت داشته باشید.


3- واحد بهره برداری شرکت باید حدود عملیاتی خود و نحوه کنترل دمای ترمز را با توجه به کارایی هواپیما و ارتفاع و دمای فرودگاه ها اعلام و اجرا کند.


4- نظارت بیشتر بر سیستم های کیفیت و تضمین کیفیت، نحوه خرید قطعات، نگهداری و تعمیر چرخ ها.


5- در اسرع وقت نسبت به انجام ارزیابی ریسک و تدوین طرح بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد بر اساس مقررات فرودگاه های کشور و در این خصوص تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری. . برای دریافت معافیت های ویژه


6- در رابطه با ضرر و زیان شرکت های هواپیمایی باید هماهنگی لازم مبنی بر نحوه جبران بخشی از عوامل فرودگاهی انجام شود.


توصیه های ایمنی برای تاسیسات نگهداری:


7-نگهداری و تعمیر چرخ، ترمز و تعویض لاستیک طبق استاندارد سازنده انجام شود و از پذیرش درخواست های غیرعادی شرکت های هواپیمایی خودداری شود.


8- تهیه و دریافت مواد و قطعات کمکی مطابق با استانداردهای مربوطه بوده و در صورت مشاهده تخلفات خطوط هوایی بلافاصله به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع داده می شود.


انتهای پست/