ترانزیت می تواند به همان میزان نفت برای کشور تولید کند


ترانزیت می تواند به همان میزان نفت برای کشور تولید کند

معاون اول رئیس جمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پرسود و اشتغال زا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت ترانزیتی کشور به درستی فعال و راه اندازی شود، ترانزیت می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی شود.


به گزارش ایلنا، محمد مخبر عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه ترانزیت ملی با اشاره به موقعیت فوق العاده جغرافیایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیت های اصلی کشور دانست و از تلاش جدی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت خبر داد.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نیازهای توسعه ای فراوان ترانزیت ملی و پیامدهای مثبت و منفی آن، خاطرنشان کرد:

آقای مخبر بر اولویت بندی پروژه های مرتبط با توسعه ترانزیت و همچنین تعیین جدول زمانی مشخص و مجریان پروژه تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد: مطلع باشید.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مسائل بین‌المللی اخیر و بسته شدن برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، گفت: ایران فرصت بسیار خوبی برای گسترش ظرفیت‌های موجود برای رفع شکاف منطقه و درآمدزایی بیشتر دارد.

مخبر به وزیر راه و شهرسازی دستور داد ظرف سه ماه برنامه جامع توسعه ملی ترانزیت را تدوین و برنامه عملیاتی کامل با ذکر مجری، زمان‌بندی اجرا و منابع مالی ارائه کند. همچنین مقرر شد پروژه های ریلی برای اتصال شبکه سراسری راه آهن به مسیرهای بین المللی مشخص در اولویت قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه و ارائه شش راهکار کوتاه مدت پیشنهادی در این زمینه، افزود: این راهکارها نیاز است به صورت اعتصابی در دستور کار قرار گیرد و تعیین یک مجری هر یک از این اقدامات ظرف یک ماه».

مخبر با تاکید بر اینکه باید از بخش خصوصی در توسعه ترانزیت حداکثر استفاده شود، از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست زمینه و شرایط لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنند.

ترانزیت ملی می تواند 20 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و یک میلیون شغل ایجاد کند

در این جلسه وزرای کشور، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز مطالعات راهبردی رئیس جمهور نیز حضور داشتند. کالا و انرژی از کشور وارد شد و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور می تواند سالانه 20 میلیارد دلار تولید کند و یک میلیون شغل ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت خطوط ریلی دولتی در توسعه ترانزیت تاکید کرد و گفت: راه آهن یکی از مهمترین اولویت های توسعه ترانزیت است و باید فرسودگی زیرساخت های دولتی را اصلاح کنیم. و زیرساخت.”

در این نشست راهکارهای توسعه ترانزیت کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارشی از تهدید کریدورهای ایران ارائه شد و تاکید شد که با اصلاح رویه های خاصی می توان در سال جاری تلاش جدی و افزایش ترانزیت را محقق کرد. در مسیرهای رقابتی..

از جمله راهکارهای پیشنهادی کوتاه مدت برای ترانزیت، حمل و نقل کامل در بنادر، شناسایی مسیر سبز گمرکی، شناسایی خطوط ترانزیتی مجزا در پایانه ها، قراردادهای گمرکی دوجانبه در حوزه ترانزیت، بازگشت لکوموتیوهای بلااستفاده به خطوط ریلی بود. جهش هایی که در این جلسه برجسته شد.


انتهای پیام/