بهره‌کشی سازمان‌یافته از کودکان فقط در کارگاه‌های بازیافت زباله‌های شهری انجام می‌شود/ مجازات دستگاه‌هایی که در حوزه کودکان از وظایف خود تخلف می‌کنند.


بهره‌کشی سازمان‌یافته از کودکان فقط در کارگاه‌های بازیافت زباله‌های شهری انجام می‌شود/ مجازات دستگاه‌هایی که در حوزه کودکان از وظایف خود تخلف می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیری فرهنگی و اجتماعی گفت: تنها گروه های ساماندهی شده برای بهره کشی از کودکان، کارگاه های بازیافت متعلق به پیمانکاران شهرداری یا کارگاه های مستقل در این زمینه است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، کودکان کار که به دلیل فقر، مشکلات اقتصادی و فرهنگی و یا باندها و مافیا در کوچه و خیابان، در کارگاه های دفع زباله یا سایر کارگاه ها به مدت طولانی و مستمر در خیابان ها به کار گرفته می شوند در معرض آسیب های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی هستند. . هست. بسیاری از دستگاه ها مسئول ساماندهی و حذف کار کودکان از جمله بهزیستی، مقامات محلی و … هستند و دستگاه هایی مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز وظیفه نظارت بر فعالیت این دستگاه ها برای پیشگیری و کاهش کار کودکان را بر عهده دارند. در همین راستا با محمد فتحی، مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و محمد فتحی، از دفتر پیشگیری از وقوع جرم در این اداره گفت وگو کردیم. آژانس هایی که متن آن را در ادامه می خوانید.


محاکمه عاملان کودک آزاری


قوه قضائیه برای تعقیب و برخورد با پیمانکاران کار کودک چه اقداماتی انجام داده است؟


در خصوص پیمانکارانی که در بحث جمع‌آوری زباله در تهران و کارادای کودکان و نوجوانان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند، شاهد ورود جدی قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم و پیگیری ادارات پشتیبانی و دادسرا و هشدار جدی به مقامات محلی هستیم. . قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نیز پیش بینی کرده است که افرادی که از کودکان بهره کشی اقتصادی کنند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


اکنون به عنوان دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضائیه، در نظر داریم با تکیه بر تجربیات موفق ملی و بین المللی، از یک الگوی استاندارد و علمی برای برخورد مناسب با کارگران و کودکان خیابانی با در نظر گرفتن فرصت های مربوطه استفاده کنیم. همکاری و مشارکت قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و همچنین ذینفعان از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور انجام اقدامات موثرتر و همه جانبه در حمایت از کودکان کار و خیابان.


با توجه به اینکه کودکان کار یکی از آسیب پذیرترین اقشار هستند و خطر وقوع جرم برای این کودکان زیاد است، چه اقداماتی برای پیشگیری از جرم و بزهکاری این کودکان انجام شده است و برنامه های اعضا برای پیشگیری در این زمینه چیست و آیا نهادها و سازمان هایی مانند تعاون بهزیستی در این زمینه؟


معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی نقش سازمانی دارد و در هر سه حوزه سیاست گذاری، سازماندهی و بازتاب نقش اساسی دارد. کمک های اجتماعی و پیشگیری از جرم نقش کلیدی در مرحله سیاست گذاری دارند. این عضو مناسب ترین گزینه سیاست گذاری با همکاری سازمان بهزیستی است.


این عضو ضمانت‌های اجرایی را برای مأموریت مؤسسات ذی‌ربط در مراحل سازماندهی و تأمل وضع خواهد کرد. همچنین کارشناسان مشخصی را برای هماهنگی و ارتباط مستمر با نهادهایی که در کارگروه ها عضویت دارند ارائه می کند و این کارشناسان در عمل در این کارگروه ها عضویت خواهند داشت.


معاونت در مرحله تشکیلاتی بر کار کارگروه و همچنین نهادهای ذیربط به منظور شناسایی، ارجاع، آموزش و حمایت از کودکان و خانواده های آنان نظارت دارد.


معاونت اجتماعی با هماهنگی سازمان بهزیستی و سایر ذینفعان خلاءها و مشکلات اجرایی را در این مرحله شناسایی و هماهنگی های لازم را برای رفع آنها انجام می دهد.


همچنین با ارائه ضمانت اجرایی برای عملکرد مسئولانه نهادهای ذیربط و شفافیت این موضوع به فرآیند شناسایی کودکان داخلی و خارجی کمک می کند.


کودکان در شرایط کاملا مضر و غیر استاندارد در کارگاه های بازیافت زباله به کار گرفته می شوند


با توجه به اینکه برخی از این کودکان به صورت سازماندهی شده در خیابان ها فعالیت می کنند، آیا برنامه و اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی این کودکان به کشور و جلوگیری از فعالیت آنها به عنوان معاونت پیشگیری از دستگاه هایی مانند پلیس، بهزیستی وجود دارد؟ و آیا مورد نیاز است؟


در طول سال‌ها، تلاش‌های زیادی برای گسترش این فرضیه که این کودکان گروه‌های سازمان‌یافته در جامعه هستند، صورت گرفته است. حتی سریال ها و فیلم هایی که دور از واقعیت هستند و از نظرات کارشناسی استفاده نمی کنند، مردم را به باور آن ترغیب کرده است.


تنها گروه های سازمان یافته بهره کشی از کودکان، پیمانکاران شهرداری، کارگاه های بازیافت یا کارگاه های مستقل هستند که ساعات طولانی در شرایطی کاملاً مضر برای کودکان، غیر استاندارد و گران قیمت کار می کنند.


اکثر کارگران و کودکان خیابانی و متکدیان اتباع خارجی هستند


آیا نماینده مجلس برای مقابله با کار کودکان به ویژه کارگران و کودکان خیابانی که گاهی تکدی گری می کنند برنامه ای دارد؟


موضوع مهمی که در بحث کودکان کار به آن توجه نمی شود این است که به گفته سازمان های مردم نهاد و مقامات محلی که در خط مقدم کودکان و نوجوانان کار و خیابان قرار دارند، بخش زیادی از کودکان کار و خیابان و متکدیان خارجی هستند. ملی پوشان بخش بسیار زیادی از این کودکان تبار افغانی و پاکستانی هستند. بنابراین تنها با دخالت دولت و بدون در نظر گرفتن ملاحظات بین المللی نمی توان به طور جدی و مؤثر به این پدیده پرداخت.


در دفتر امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم موضوع بند 4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضائیه با استفاده از تجربیات موفق ملی و بین المللی و به کارگیری استاندارد و . الگویی علمی برای درمان صحیح کودکان کار و مداخلات جامع تر برای حمایت از کارگران و کودکان خیابانی. ما انجام داده ایم.


رعایت موازین قانونی در محتوایی که برای اطلاع عموم تهیه و منتشر می شود از جمله فعالیت های این عضو می باشد. گنجاندن موازین حقوقی (قانون اساسی و قوانین مربوطه مانند قانون مدنی و…) در فرآیندهای اجرایی و ترویجی یکی از مولفه های مهم و حیاتی است که رویارویی دقیق و مناسب با جنبه حقوقی کار و پدیده کار را تسهیل می کند. کودکان خیابانی


ارائه ضمانت‌های اجرایی برای همکاری نهادهای مختلف در فعالیت‌های روشنگرانه – علاوه بر مأموریت‌های قانونی آنها – یکی از مهم‌ترین اقدامات در اداره امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.


رها کردن کودکان نمونه ای از کودک آزاری است


آیا قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برای جلوگیری از کار کودکان کافی است یا نیاز به قوانین دیگری در این زمینه داریم؟


قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان از خرداد 1378 در مورد سازمان های مختلف مسئول در این زمینه اطلاع رسانی شده است و الگوی کار و وظایف هر سازمان را به وضوح مشخص می کند. با ابلاغ قانون جدید شاهد تحولات مثبتی در برخورد با معضل کودکان کار خواهیم بود.


یکی از نکات مثبت این قانون، در نظر گرفتن مجازات های قانونی برای دستگاه هایی است که از وظایف و مسئولیت های خود تخلف کنند. این قانون نسبت به آیین نامه و قانون حمایت قبلی دارای ضمانت اجرایی بیشتری است.


قانون جدید علاوه بر نهادهای مختلف مانند سازمان بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و اداره کل کار، آموزش و پرورش را برای تنظیم وضعیت کودکان کار معرفی می کند که منجر به رها شدن آنها در صورت بروز کاستی می شود. مصداق خشونت علیه کودکان، طبق این قانون، کودکان رها شده باید به بهزیستی معرفی شوند.


این قانون همچنین مسئولیت های جدیدی را برای اداره کل کار در نظر گرفته است، از جمله اینکه بازرسان باید در صورت مشاهده این کودکان را به اداره بهزیستی، شهرداری یا قوه قضائیه معرفی کنند.


در قانون جدید ایجاد دفاتر حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضائیه پیش بینی شده است. با راه اندازی این دفاتر در محاکم کشوری، نظارت و نظارت بر قانون بر عهده آنهاست، بنابراین قطعاً بسیاری از سازمان های متولی در این حوزه دقت بیشتری نسبت به قبل خواهند داشت.


انتهای پست/