بانک های مرکزی و محاسبه مالی پیش رو


نویسنده: تایلر دوردن ،

نوشته شده توسط Willem Buiter از طریق Project Syndicate ،

در اقتصادهای پیشرفته ، بانک های مرکزی به درستی برای حفظ ثبات مالی و حمایت از اقتصاد واقعی در مقابله با تورم با افزایش نرخ بهره اولویت قائل شده اند. اما با شکنندگی مالی گسترده و اهرم عمومی و خصوصی در بالاترین سطح خود ، آزمون بزرگ بعدی آنها در راه است.

از اوایل سال 2020 ، بانک های مرکزی در اقتصادهای پیشرفته مجبور بودند بین ثبات مالی ، تورم پایین (معمولاً 2 درصد) یا فعالیت اقتصادی واقعی یکی را انتخاب کنند. بدون استثنا ، آنها ثبات مالی را انتخاب کردند و به دنبال آن فعالیت اقتصادی واقعی ، با تورم آخر.

در نتیجه ، تنها بانک مرکزی اقتصاد پیشرفته که نرخ بهره را از زمان شروع همه گیری کووید -19 افزایش داده است ، بانک نروژ نروژ است که در 24 سپتامبر نرخ معیار خود را از صفر به 0 رساند. 25 درصد. احتمال افزایش مجدد نرخ در ماه دسامبر وجود دارد و نرخ سیاست آن می تواند تا پایان سال 2024 به 1.7 درصد برسد ، که به سادگی شواهدی دیگر از بی میلی شدید سیاست گذاران برای اجرای نوع افزایش نرخ های لازم برای دستیابی مداوم به تورم هدف 2 درصد است. به

اکراه قاطع بانک های مرکزی برای پیگیری نرخ بهره و سیاست های بودجه ای مطابق با اهداف تورمی خود نباید تعجب آور باشد. در سالهای بین شروع اعتدال بزرگ در اواسط دهه 1980 و بحران مالی 08-2007 ، بانکهای مرکزی اقتصاد پیشرفته نتوانستند به ثبات مالی وزن کافی بدهند. نمونه بارز آن از دست دادن تمام قدرت های نظارتی و نظارتی بانک انگلستان در زمان اعطای استقلال عملیاتی در سال 1997 بود.

نتیجه یک فاجعه مالی و رکود شدید چرخه ای بود. بانک های مرکزی با تأیید منطق “یک بار گزیده ، دو بار خجالتی” ، سپس با در پیش گرفتن سیاست های تهاجمی بی سابقه برای اطمینان از ثبات مالی ، به همه گیری COVID-19 پاسخ دادند. اما آنها همچنین فراتر از آنچه لازم بود رفتند و تمام توقف های سیاسی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی واقعی را حذف کردند.

بانک های مرکزی حق داشتند ثبات مالی را بر ثبات قیمت ترجیح می دادند ، زیرا ثبات مالی خود پیش شرط ثبات قیمت پایدار است (و برای هدف دیگر برخی از بانک های مرکزی ، اشتغال کامل). هزینه های اقتصادی و اجتماعی یک بحران مالی ، به ویژه با بدهی های دولتی و خصوصی به اندازه امروز ، هزینه فرارسیدن مداوم از هدف تورم را کاهش می دهد. بدیهی است که از نرخ های بسیار بالای تورم باید اجتناب شود ، زیرا آنها نیز می توانند به منبع بی ثباتی مالی تبدیل شوند. اما اگر پیشگیری از یک فاجعه مالی به چند سال تورم تک رقمی بالا نیاز دارد ، ارزشش را دارد.

امیدوارم (و من انتظار دارم) که بانک های مرکزی ، به ویژه فدرال رزرو ایالات متحده ، آماده پاسخگویی مناسب در صورت نقض “سقف بدهی” دولت آمریکا در حدود 18 اکتبر هستند. یک مطالعه اخیر توسط مارک زندی از Moody’s Analytics نتیجه می گیرد که عدم پرداخت بدهی دولتی ایالات متحده می تواند تا شش میلیون شغل آمریکایی را از بین ببرد و تا 15 تریلیون دلار ثروت خصوصی ایالات متحده را از بین ببرد. این برآورد برای من خوش بینانه به نظر می رسد. در صورت تداوم پیش فرض حاکمیت دولتی ، هزینه ها احتمالاً بسیار بیشتر خواهد بود.

در هر صورت ، پیش فرض حاکمیت ایالات متحده نیز تأثیر جهانی چشمگیر و مخربی خواهد داشت ، هم بر اقتصادهای پیشرفته و هم بازارهای نوظهور و در حال توسعه تأثیر می گذارد. بدهی دولتی ایالات متحده به طور گسترده ای در سطح جهانی نگهداری می شود و دلار آمریکا همچنان ارز ذخیره برتر جهان است.

حتی بدون زخم خودکشی مانند شکست کنگره آمریکا در بالا بردن یا تعلیق سقف بدهی ، شکنندگی مالی امروزه رواج یافته است. ترازنامه خانوارها ، مشاغل ، امور مالی و دولت در این قرن به سطح بی سابقه ای رسیده است و هر چهار بخش را در برابر شوک های مالی آسیب پذیرتر کرده است.

بانکهای مرکزی تنها بازیگران اقتصادی هستند که قادر به حل بحرانهای تامین مالی و نقدینگی در بازار هستند که اکنون بخشی از عادی جدید است. انعطاف پذیری کافی در ترازنامه های بانک های مرکزی برای مقابله با فروش دارایی های مضطرب یا شتاب به بانک های تجاری یا سایر موسسات مالی مهم سیستماتیک که دارای بدهی های نقدینگی و دارایی های غیر نقد هستند ، وجود ندارد. این امر در چین به همان اندازه در ایالات متحده ، منطقه یورو ، ژاپن و بریتانیا صادق است.

حباب مسکن چین – و بدهی خانوارها در مقابل آن – دیر یا زود منفجر می شود. اورگراند ، توسعه دهنده املاک و مستغلات ، می تواند کاتالیزور باشد. اما حتی اگر مقامات چینی بتوانند از سقوط واقعی مالی جلوگیری کنند ، یک فروپاشی اقتصادی عمیق و مداوم اجتناب ناپذیر خواهد بود. علاوه بر کاهش شدید نرخ رشد بالقوه چین (به دلیل جمعیت شناسی و سیاست های خصمانه تجاری) ، اقتصاد جهان یکی از موتورهای خود را از دست خواهد داد.

در اقتصادهای پیشرفته (و بسیاری از بازارهای نوظهور) ، دارایی های دارای ریسک ، به ویژه به نظر می رسد سهام و املاک دارای ارزش مادی زیادی هستند ، با وجود اصلاحات جزئی اخیر تنها راه اجتناب از این نتیجه گیری این است که اعتقاد داشته باشیم نرخ بهره واقعی بلند مدت (که در بسیاری از موارد منفی است) در ارزش های بنیادی خود یا نزدیک به آنها قرار دارد. من گمان می کنم که هم نرخ سود واقعی واقعی بلند مدت و هم حق بیمه های متنوع به ترتیب با باورهای مخدوش و حباب های مداوم به طور مصنوعی افسرده شده اند. اگر چنین است ، ارزش گذاری امروز دارایی های خطرناک کاملاً از واقعیت جدا شده است.

هر زمان که اصلاحات اجتناب ناپذیر قیمت به وقوع بپیوندد ، بانک های مرکزی ، ناظران و تنظیم کننده ها باید با وزارتخانه های دارایی همکاری نزدیک داشته باشند تا خسارت وارد شده به اقتصاد واقعی را محدود کنند.

برای کاهش آسیب پذیری مالی و افزایش انعطاف پذیری ، به کاهش قابل توجهی از سوی هر چهار بخش (خانوارها ، شرکت های غیر مالی ، موسسات مالی و دولت ها) نیاز است. تجدید ساختار منظم بدهی ، از جمله تجدید ساختار بدهی های دولتی در چندین کشور در حال توسعه بسیار آسیب پذیر ، باید بخشی از بازسازی لازم برای ماندگاری مالی باشد.

بانک های مرکزی ، به عنوان وام دهندگان آخرین راه حل (LLR) و بازار سازان آخرین راه حل (MMLR) ، بار دیگر حلقه های اصلی رویدادهای هرج و مرج خواهند بود.

سهم آنها در ثبات مالی جهانی هرگز مهمتر نبوده است. تورم 2 درصدی و حداکثر اهداف اشتغال ممکن است منتظر بمانند ، اما ثبات مالی نمی تواند. از آنجا که عملیات LLR و MMLR در منطقه خاکستری بین عدم نقدشوندگی و ورشکستگی، این دارایی های بانک مرکزی دارای ویژگی های شبه مالی هستند. مثل این، بحرانی که اکنون در انتظار است ، به طور حتم استقلال بانک مرکزی را کاهش می دهد.

منبع: https://www.zerohedge.com/economics/central-banks-looming-financing-reckoning

دیدگاهتان را بنویسید