ایجاد مانع در بخش LNG؛ مبنای واردات بنزین


ایجاد مانع در بخش LNG؛  مبنای واردات بنزین

مدیرعامل اتحادیه سراسری سوخت های جایگزین، سیانور و خدمات وابسته گفت: پروژه سیانور در سال های اخیر در مجموع 45 میلیارد دلار سود و 140 میلیون دلار صرفه جویی مستقیم داشته است.


به گزارش ایلنا، علی محمودجان با اشاره به اینکه از سال 1388 و پس از تصویب مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل رایگان یک میلیون و 206 هزار خودروی عمومی به صنعت CNG دوگانه سوز، وضعیت تغییر کرده است، گفت: این وضعیت تغییر کرده است.


وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال 1399 زمانی که پیمانکاران عملا پروژه را آغاز کردند، تمامی کارخانه های تولید مخازن و کیت های CNG به بهره برداری رسید و کارگاه های تبدیل در سراسر کشور فعال شدند، گفت: کشور اقدام به راه اندازی جایگاه ها کرده است. کارخانه های تولید مخازن و کیت های LNG و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه های تبدیل).


به گفته مدیر اجرایی اتحادیه ملی سوخت های جایگزین، این پروژه تاکنون حدود 90 میلیون دلار هزینه داشته است و با توجه به بزرگی صنعت در سراسر صنعت، بیش از 140 میلیون دلار صرفه جویی مستقیم از جایگزینی LNG با بنزین به جای گذاشته است. افزایش تولید در کشور


محمودیان ادامه داد: اجرای کامل این طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانت و تاکسی های عمومی بود، می تواند روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین را با LNG معادل تولید بنزین در 5 پالایشگاه تهران جایگزین کند. شیراز، لاوانا و کرمانشاه.


وی خاطرنشان کرد: دولت در کارگروه اجرای ماده 8 گاهی سهمیه حمل و نقل عمومی را کاهش داده است که همگی در حمایت از این طرح بوده است که از وزارت نفت قابل دریافت است.


مدیرعامل اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین افزود: با وجود این مزایا، این پروژه طی 9 ماه گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده و عملاً متوقف شده و خسارت های زیادی به کشور وارد کرده است.


محمودیان با بیان اینکه اگر این طرح همانطور که شروع شده بود اجرا می شد، اکنون باید حدود 500 هزار خودرو تبدیل می شد، گفت: این امر می تواند روزانه حدود شش میلیون لیتر بنزین را صرفه جویی کند و از واردات بنزین در شرایط بحرانی جلوگیری کند. اما متاسفانه تبدیل خودروها به گاز در حدود 200000 خودرو باقی مانده است.


وی افزود: عدم اجرای طرح در ماه های اخیر علاوه بر ضرر و زیان به پیمانکارانی که آمادگی کامل برای انجام فرآیند تبدیل، تولید و آماده سازی 300 هزار دستگاه لوله، مخزن و قطعات گازسوز را دارند، سوخت را به هم می زند. سبد و واردات». بنزین در کشور تا چند سال دیگر به خودکفایی می رسد.


به گفته مدیرعامل انجمن ملی سوخت‌های جایگزین، به جای استفاده از این فرصت بی‌نظیر ملی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات آن که در نتیجه کشور با تحریم‌های شدید ارزی مواجه شده است، فرصت‌ها را سوزانده است. مصرف. بنزین که نزدیک به تولید بنزین است. در آینده نزدیک فرصت های صادراتی با واردات بنزین مبادله خواهد شد.


به گفته محمودان، با یک حساب کاربری ساده می توان دریافت که اگر در آینده نزدیک روزانه شش میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شود، دولت باید سالانه حدود دو میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کند که این میزان از این میزان است. تامین آن بسیار دشوار خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران از خرداد ماه سال 93 به ازای هر مترمکعب خودروی گازسوز مصرفی صاحبان خودروهای گازسوز 392 ریال دریافت شده است که این مبلغ برای تامین امنیت و یک اضافه شارژ دارندگان خودروهای گازسوز گواهی سلامت و مزایای تعویض مخازن فرسوده دریافت کنند. این 1000 میلیارد تن متعلق به صاحبان خودروهای گازسوز است. چرا این سازوکار توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمی شود؟


مدیرعامل انجمن ملی سوخت های جایگزین از اجرایی نشدن مصوبه شورای اقتصاد در مورد ساخت 700 جایگاه LNG و ظرفیت داخلی اجرای این طرح انتقاد کرد که می تواند از صرفه جویی در طرح تبدیل خودرو نیز بهره مند شود. او پرسید چه چیزی می تواند دسترسی به این سرمایه عظیم دولتی را تسهیل کند.


محمودیان نسبت به وضعیت نگران کننده موانع ایجاد شده در 9 ماه گذشته هشدار دادند که کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل می کند. وی خواستار مداخله مدبرانه رئیس جمهور برای حمایت از اشتغال زایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق تولید داخلی در سال تولید دانش بنیان و اشتغال زا شد. .


انتهای پیام/